Terveys

Kuorsausta, levottomuutta, unettomuutta… Häiritseekö kumppanin unihäiriö omaakin untasi? 7 vinkkiä, jotka auttavat nukkumaan paremmin

Unihäiriö ei välttämättä vaikuta ainoastaan siitä kärsivän henkilön vaan myös hänen kumppaninsa unen laatuun. Listasimme seitsemän vinkkiä unihäiriöiselle ja hänen kumppanilleen.
Teksti: Johanna Jantunen Kuvat: iStock

Pyöriikö ja kääntyileekö kumppanisi jatkuvasti öisin, mikä tekee myös omasta nukkumisestasi levotonta? Vai kärsiikö hän nukahtamisvaikeuksista, jotka aiheuttavat myös sinulle unistressiä? Tai katkeileeko unesi kumppanisi kuorsaamisen vuoksi?

Uniongelmat häiritsevät usein paitsi niistä kärsivän myös hänen vieressään nukkuvan henkilön unta. Huonosti nukutut yöt näkyvät päivällä väsymyksenä, vaikeuttavat arjen sujumista ja voivat aiheuttaa ongelmia parisuhteeseenkin.

Lisäksi unettomuus on riski terveydelle, sillä riittävä lepo on olennainen osa hyvinvointia.

Univaikeuksiin kannattaa siis puuttua. Listasimme seitsemän vinkkiä, joiden avulla sekä unihäiriöistä kärsivä että hänen kumppaninsa voivat nukkua paremmin.

1. Puhukaa uniongelmista avoimesti

Väsymys aiheuttaa helposti ärtyisyyttä ja turhia riitoja. Puhukaa avoimesti ja rehellisesti univaikeuksista, jotta ne eivät ala myrkyttää parisuhdettanne.

Jos toinen ei käsitä esimerkiksi kuorsaavansa tai pyörivänsä jatkuvasti öisin, videointi voi autta häntä ymmärtämään ongelman vakavuuden.

2. Selvittäkää, mikä unihäiriön mahdollisesti aiheuttaa

Jotta ongelma on mahdollista ratkaista, sen syy on selvitettävä. Kuorsaaminen voi johtua niin selällään nukkumisesta, ylipainosta, nenän tukkoisuudesta, alkoholinkäytöstä kuin tupakoinnistakin. Kuorsaaminen voi liittyä myös esimerkiksi uniapneaan tai nenän rakenteeseen.

Unettomuus puolestaan voi johtua niin stressistä, epäsäännöllisestä unirytmistä kuin sairaudestakin, kuten masennuksesta, sydämen vajaatoiminnasta tai kilpirauhasen liikatoiminnasta.

Myös esimerkiksi levottomat jalat -oireyhtymä häiritsee unensaantia.

Uniongelman syytä kannattaa selvittää lääkärin tai psykoterapeutin avulla, jos se häiritsee elämää eikä sitä saa esimerkiksi elämänmuutosten avulla kuriin.

3. Tehkää muutoksia arkeenne

Yksinkertaiset elämänmuutokset tuovat apua moniin unihäiriöihin, kuten levottomat jalat -oireyhtymään, kuorsaamiseen, uniapneaan ja unettomuuteen.

  • Säännöllinen liikunnan harrastaminen helpottaa unensaantia ja parantaa unen laatua. Raskasta liikuntaa illan viimeisinä tunteina kannattaa kuitenkin välttää.
  • Nukkumaan ei kannata mennä liian täydellä mutta ei myöskään liian tyhjällä vatsalla. Hiilihydraatteja sisältävä kevyt iltapala tukee unta.
  • Alkoholi heikentää unen laatua ja kofeiini piristää, joten niitä on syytä välttää iltaisin. Myös tupakointi voi aiheuttaa univaikeuksia.
  • Nukahtaminen helpottuu, kun olosuhteet ovat kunnossa. Omalle keholle sopivat tyyny ja sänky, viileä ja pimeä makuuhuone sekä sinivalon välttäminen auttavat unensaantia.
  • Myös näitä muita unta tukevia keinoja kannattaa kokeilla.

4. Kuunnelkaa sisäisiä unikellojanne

Uniongelmista kärsivän ei kannata mennä vuoteeseen ennen kuin olo tuntuu väsyneeltä ja uneliaalta. Tämä voi tarkoittaa sitä, ettei uniongelmainen voi mennä samaan aikaan nukkumaan kuin hänen kumppaninsa.

Kuunnelkaa sisäisiä kellojanne ja menkää nukkumaan siihen aikaan, joka itsestä tuntuu oikealta. Toisen vuoksi ei tarvitse yrittää pysyä hereillä tai käydä liian aikaisin yöpuulle.

Pitäkää huolta myös siitä, että sisäiset kellonne kulkevat tasaisesti. Säännöllinen unirytmi kannattaa säilyttää niin arkena kuin lomalla.

5. Kiinnittäkää huomiota nukkumisasentoon

Jos ongelmana on kuorsaus, kannattaa nukkua mieluummin kyljellään kuin selällään. Kylkiasennossa pysymistä voi tukea esimerkiksi tyynyllä.

Mikäli heräät yöllä kumppanisi kuorsaukseen ja huomaat hänen nukkuvan selällään, voit yrittää kääntää hänet lempeästi kyljelleen.

6. Kokeilkaa eri huoneissa nukkumista

Mikäli kumppanin uniongelmat häiritsevät omaa unta merkittävästi, eikä korvatulppien tai silmämaskin käyttö tuo apua, eri huoneissa nukkumista kannattaa kokeilla ainakin ensiapukeinona.

Jos haluatte kuitenkin jatkossa pystyä nukkumaan samassa sängyssä, eivätkä omat konstit auta, unihäiriön syytä ja hoitokeinoja kannattaa selvittää ammattilaisen kanssa.

7. Muistakaa kärsivällisyys

Joskus voi kestää kauankin, ennen kuin uniongelmiin löytyy ratkaisu. Jos kumppanisi kärsii univaikeuksista, sinun tukesi on hänelle tärkeää. Älkää luovuttako, vaikka ensimmäiset keinot unen parantamiseksi eivät vielä tuottaisi tulosta.

Lähteet: Everyday Health, Huffington Post, Terveyskirjasto, WebMD

X