Etualalla kaksi donitsia, takana sumeana nainen näyttämässä "stop"-kättä herkuille.
Makeanhimosta irtautumisessa ei ole välttämättä kyse hyvästä itsekurista.
Terveys

Luulitko, että makeanhimon taltuttamisessa on kyse itsekurista? Irtaudu sokerikoukusta välttämällä nämä 9 yleistä kompastuskiveä

Väsyttää ja mieli tekisi taas suklaata? Makeanhimo on normaalia ja kuuluu elämään. Liiaallisuuksiin mennessään se kuitenkin uuvuttaa ja vie turhaa energiaa. Liiallisesta makeanhimosta eroon pääseminen ei ole helppoa. Listasimme 9 yleistä makeasta irtautujan kompastuskiveä.
Teksti: Janna Nousiainen Kuvat: iStock

Leeni Viion Eroon makeanhimosta -kirja pureutuu syvälle siihen, miksi ihmisen tekee mieli makeaa. Makeanhimo on kaikille ihmisille jossain määrin tuttu tunne, sillä ihmisellä esiintyy luonnostaan makeanhimoa. Mieltymys makeaan alkaa useilla jo vauvana äidin rintamaidosta.

Syyllisyyttä makeanhimosta ei kannata tuntea, mutta liiallinen makeanhimo kannattaa yrittää taltuttaa. Mutta mistä sitten tunnistaa, että oma makeanhimo on mahdollisesti liiallista ja kärsii niin sanotusti sokerikoukusta?

– Liiallinen makeanhimo on häiritsevää, ja ihminen joutuu koko ajan miettimään, pitäisikö herkkua ottaa vai ei. Silloin käyttää todella paljon energiaa kamppailuun, että ottaako vai eikö ota, Mehiläisen laillistettu ravitsemusterapeutti Marianna Hölttä kertoo.

Herkut eivät korvaa kunnollista ateriaa

Monilla makeanhimo johtaa siihen, että kunnollinen ateriointi korvataan makeilla. Jos jatkuvasti herkuttelun vuoksi jättää aterioita väliin, voi siitä koitua pitkällä aikavälillä monia ongelmia. Sokerista ihminen saa paljon energiaa, mutta vitamiinit, kivennäisaineet ja kaikki ravintoaineet jäävät todella vähäisiksi.

– Sitten keho kaipaa koko ajan jotain ja saadessaan sokeria se tyytyy siihen. Keho on ikään kuin tyytyväinen, mutta pitkällä ajalla se ei kuitenkaan pärjää ilman ravintoaineita, eikä sokeri voi korvata niitä.

Keho haluaa energiaa ja makeasta sitä saa helposti, joten kierre makean kanssa on nopeasti valmis. Sokerikoukusta voi onneksi päästä pois. Eroon makeanhimosta -kirjassa kerrotaan yhdeksän yleistä kompastuskiveä, joihin sokerikoukusta irtautuva saattaa astua. Listasimme ne ja pyysimme Höltältä kommentit niihin liittyen. Kursivoidut tekstit ovat lainauksia kirjasta.

1. Ryhdyt herkkulakkoon

Lakossa virittäydytään vain väliaikaiseen tsemppaamiseen sen sijaan, että tehdään muutoksia, joista jalostuu kestäviä elämäntapoja. — Kannattaa myös kyseenalaistaa ajatus, että lakko on onnistunut, jos et sen aikana ratkea herkkuihin, vaikka lakon loputtua palaisit takaisin aikaisempiin tottumuksiisi.

”Kaikesta kieltäminen monesti johtaa siihen, että sokeria tekee mieli. Se on vähän sama kuin pidättäisi hengitystä. Sen tietää, että kun päästää irti, niin happea ottaa seuraavalla kerralla vielä isomman haukkauksen. Itseltään kaiken makean kieltäminen johtaa lopulta tähän niin sanottuun hengen haukkomiseen.

Monesti makeanhimon välttäminen ja niin sanottu pakoon juokseminen eivät auta pääsemään kiinni perisyyhyn himon taustalla. Vie voimavaroja hyvinvoinnilta, jos aina kokee syyllisyyttä epäonnistumisesta. Pyrkiminen täydelliseen syömiseen, missä ei ole sokeria ja herkkuja, ei välttämättä ole hyvinvoinnin eduksi. Sen vaatiessa pinnistelyä koko ajan se on enemmänkin jo haitaksi”, Hölttä kommentoi.

2. Tuijotat syiden sijaan oiretta

Makeanhimo kertoo aina jostain epätasapainosta – fyysisestä, henkisestä tai molemmista. Se, että vaihdat maitosuklaan 55-prosenttiseen ”tummaan” suklaaseen on toki pieni askel eteenpäin, mutta käytännössä kyse on vain laastarista. Suklaan vaihtaminen hieman tummempaan ei nimittäin pureudu siihen, miksi himoitset suklaata. Eli toisin sanoen: kun hoidat ongelmaa laastareilla, jäävät varsinaiset syyt huomiotta.

”Makeanhimon taustalla voi olla väsymystä ja myös stressi saattaa näyttäytyä niin, että aivot kaipaavat jotain, millä ne saavat hyvänolontunnetta – ja makealla on sellainen vaikutus. Tunnesyöminen on hyvin tyypillinen asia makeanhimon taustalla. Ihmisellä on tietynlaisia tunteita, ja sitten syömisen kokee auttavan. Silloin esimerkiksi suklaa itsessään ei välttämättä ole se ongelma, vaan joku tunne, joka tulee.

Monesti jo tunteen tunnistaminen on ensimmäinen hyvä askel. Asiakkaiden kanssa mietimme usein, mikä voisi auttaa tällaisissa tilanteissa, mikä ei olisi syömistä vaan jotain muuta tekemistä. Se voisi esimerkiksi olla lukemista tai musiikin kuuntelua, mitä voisi tietoisesti tehdä sen sijaan, että menee karkkipussin äärelle.”

3. Etenet itseinhon voimalla

Moni tarttuu sokerikoukun selättämiseen itseinhon keskellä. Olen ruma, olen lihava, olen huono, olen epäonnistunut. — Sitkeä makeanhimo saa toki harmittaa, mutta jos ryhdyt taistoon hampaat irvessä, tyssää matka todennäköisesti ensimmäiseen tielle osuvaan kuoppaan. Niin kliseiseltä kuin se kuulostaakin, tunnista ja hyväksy ensin tilanteesi. Vasta sitten voit muuttaa sitä.

”Makeanhimon taltuttamisessa korostuu yksilöllisyys. Se, mikä toimii toisella, ei välttämättä toimi toiselle yhtä hyvin. Ei kannata ajatella liian mustavalkoisesti makeasta, että se olisi pelkkä paha. Ongelma ei välttämättä ole se suklaa, vaan ongelmat voi olla jossain muualla siinä arjessa, mikä vaikuttaa suklaan tulemiseen kuvioihin.

Ylipäätään täytyisi muistaa, ettei kokisi syyllisyyttä itse makeanhimosta. On ihan luonnollista, että meillä on makeanhimoa. Siinä kohtaa, jos se vie hirveästi energiaa, on hyvä miettiä, onko se ok. Siitä ei silti pidä kokea syyllisyyttä. ”

4. Keskityt vain ruokavalioon

Ruokavalio on totta kai tärkeässä asemassa makeanhimon taltuttamisessa. Ilman ravitsevaa ruokavaliota ja tasapainoisia syömistottumuksia ei makeanhimo taltu – mutta ruokavaliomuutokset eivät yksin riitä.

”Väsymys, stressi ja arjen voimavarat vaikuttavat. Säännöllinen liikunta tuo mielihyvää ja auttaa. Jos uni on heikkoa, väsymys johtaa helposti makeanhimoon.

Jos makeanhimon taustalla on tunnesyöminen, tunnesyömiseen vaikuttavien asioiden avaaminen ja käsittely on todella tärkeää. Meneekö makeanhimo pois, kun käsittelen näitä tunteita? Mistä johtuu, että reagoin tunteisiin näin? Toki se vaatii resursseja arjelta. Jos on kiireinen ja väsynyt, voi olla haasteellista lähteä käsittelemään tunteita.”

5. Syytät huonoa itsekuria

Jos terveellisten elämäntapojen noudattamisessa olisi kyse vain itsekurista, harva pystyisi sinnittelemään kovinkaan montaa viikkoa – saati samalla nauttimaan elämästä.

”Itsekuri on huono näkökulma syömiseen. Ajatellaan, että siitä saisi voimaa vältellä herkkuja ja makeita. Ei itsekuri välttämättä ole sen voimakkaampi ihmisellä, joka ei koe voimakasta makeanhimoa. Hänen arkensa saattaa muuten pelata niin, että makeanhimo ei aja ylitse.

Kyse ei ole välttämättä itsekurista, vaan niistä muista elementeistä arjessa. Syönkö riittävästi? Jos ei ole syönyt päivän aikana mitään ja tulee väsyneenä kotiin, eivät aivot ole valmiit esimerkiksi käsittelemään tunnesyömistä. Jos makea on se, mistä tulee mielihyvää, ei ihminen väsyneenä ja huonosti ruokittuna lähde järkeilemään, että katsotaanpa tätä tilannetta toiselta kantilta.

6. Et korvaa, vaan poistat

Sokerittomuutta julistettaessa käy helposti niin, että ruokavaliosta poistetaan merkittäviä energianlähteitä tai ylipäänsä monia peruselintarvikkeita eikä niitä korvata millään.

”Pitäisi suosia monipuolista syömistä. Aterian pitäisi olla tasapainoinen. Siinä pitäisi olla kuitulähteitä, proteiinia, kasviksia, hedelmiä ja marjoja. Syömällä riittävästi ruokaa aivoilla on enemmän kapasiteettia käsitellä tunteita ja makeanhimoa.

Kaupassa kannattaa keskittyä siihen, mistä saa kasviksia, mistä proteiinia ja niin edelleen. Karkkihyllyn välttelemisen sijaan miettisi, mistä kaupasta saisi ravintoaineita – eli ei välttele, vaan lisää muuta ruokaa ja sen ajattelua kaupassa.”

Kuvassa hedelmiä ja kasviksia tursuaa ulos paperikassista.

Jo ruokakaupassa kannattaa keskittyä ostamaan ravinteikasta ja monipuolista ruokaa.

7. Keskityt tiukkoihin sääntöihin ja epäonnistumisiin

Voit toki kotona vaikuttaa syömisiisi, mutta fakta on, ettei sokerittomia vaihtoehtoja ole saatavilla sataprosenttisella varmuudella kotisi ulkopuolella. — Samalla on kuitenkin hyvä tiedostaa, ettei liikenteessä kannata olla pipo kiristävän tiukalla, vaan välillä on sopeuduttava ja joustettava, eikä se kaada venettä.

”On tärkeä ymmärtää, että makeanhimo ei ole asia, josta pitäisi kokonaan päästä eroon. Monipuoliseen syömiseen kuuluu myös herkuttelu. On hyvä ymmärtää, että herkkuja on voi syödä kohtuudella, kunhan muistaa ravita omaa kehoaan sen tarvitsemilla ravintorikkailla ruoilla. Monipuolisen aterian jälkeen voi myös välillä nauttia jonkun pienen herkun. Se on jo iso edistysaskel, jos on tottunut aterian sijaan syömään herkkuja.”

8. Et ennakoi

Makeanhimon puskettua päälle yritetään se sitten hätäisesti sammuttaa kikoilla, joita riittää veden kittaamisesta omenan järsimiseen. Olet ehkä todennut, että liian myöhäistä. Todellisuudessa makeanhimo antaa kyllä merkkejä itsestään ja on ennakoitavissa. Esimerkiksi vireystason lasku, kiristyvä mieliala, levoton olo tai iltapäiväkahvin tuoksu voivat olla tekijöitä, joiden viitoittamana ajatukset alkavat pyöriä makean ympärillä ja totuttu toimintamalli käynnistyy.

”Tärkein juttu on se, että ravitaan kehoa. Että syö riittävästi ja tasaisesti päivän aikana, niin ei edistä nälkää ja kehon tarvetta saada jotain. Välipala katkaisee pitkää taukoa ruokailujen välillä. Jos huomaa vireyden laskua ja edellisestä ateriasta on jo muutama tunti, kannattaa syödä jokin hyvä välipala. Monipuolinen välipala voi olla hedelmiä, pähkinöitä, siemeniä – periaatteessa kaikki käy, kunhan välipala ei ole liian pieni. Esimerkiksi pelkästään yksi hedelmä ei välttämättä riitä.”

9. Pelästyt vieroitusoireita

Kun elimistö ei enää saakaan tuttua, turvallista ja totuttua sokeriannostaan, on hyvin todennäköistä, että aluksi olotila ei ole kuin voittajalla. Tyypillisimpiä asiakkaiden raportoimia tuntemuksia ovat päänsärky, väsymys ja ärsyyntynyt mieliala. Voidaan puhua vieroitusoireista, jotka nostavat päätään etenkin sokerin suurkuluttajilla.

”On todella yksilöllistä, kuka reagoi milläkin tavalla. Toisilla keskittymiskyky herpaantuu, väsyttää, ärsyttää tai hermostuttaa, kun joutuu koko ajan miettimään makeanhimoa. Jos herkuttelu on tunneperäistä, joutuu käsittelemään tunteita sen sijaan, että ottaisi jotain makeaa.

Ei ole mitään yksittäistä aikaa, jonka mahdolliset vieroitusoireet kestävät. Voi mennä todella pitkään ennen kuin makeanhimo lähtee.”

Lähde: Leeni Viio: Eroon makeanhimosta – näin vapaudut sokerikoukusta (Atena, 2021)

X