Kauneus

Jos haluat vaihtaa hiustyyliä, ota tällaiset kuvat mukaan kampaajalle: ”On supervaikeaa ymmärtää, mitä asiakas täsmälleen tarkoittaa”

Kampaamomokien välttämiseksi kannattaa panostaa kommunikaatioon. Lukijat kertovat, miten kiperistäkin tilanteista on selviydytty puhumalla.

Teksti:
Piia Sainio
Kuvat:
Unsplash ja haastateltavan kotialbumi

Lukijakysely paljasti, että kampaajasuhde on tärkeä.

Kampaamomokien välttämiseksi kannattaa panostaa kommunikaatioon. Lukijat kertovat, miten kiperistäkin tilanteista on selviydytty puhumalla.

Jos haaveissa on uusi kampaus, kampaajakäyntiin kannattaa valmistautua kunnolla. Vastuu lopputuloksesta on paitsi kampaajalla myös asiakkaalla.

Kampaajan kannalta olennaisinta on asiakkaan kuuntelu. Näin sanoo Nina Björkman, jolla on 30 vuoden kokemus alalta. Hänellä on oma kampaamo, ja lisäksi hän kouluttaa muita kampaajia. Hän on pitänyt kursseja muun muassa siitä, miten kommunikoida asiakkaan kanssa.

– On oikeasti supervaikeaa ymmärtää, mitä toinen täsmälleen tarkoittaa. Suurin syy siihen, että asiakas vaihtaa kampaajaa, on tunne siitä, ettei kampaaja kuunnellut, Nina sanoo.

Ota mukaan kuvia, joilla kerrot toiveistasi

Jotta kampaaja voisi kuulla ja ymmärtää asiakkaan toiveet, hänelle pitäisi kertoa niistä mahdollisimman tarkasti. Siksi Nina kehottaa valmistautumaan kampaajakäyntiin ja ottamaan mukaan kuvia, etenkin jos mielessä on isompi muutos. Kuvien avulla voi selittää, millaista mallia, muotoa taikka sävyä toivoo.

Alkukeskustelun jälkeen kampaaja tekee yhteenvedon siitä, mitä on sovittu.

– Silti voi käydä niin, että minun punaiseni on lopulta punaisempi kuin sinun punaisesi. Siksi sanon aina asiak­kailleni, että älä lähde tästä penkistä, jos sävy tuntuu yhtään väärältä. Työskentelen niin kauan, että olet tyytyväinen. Silloin asiakas yleensä rentoutuu.

Kampaaja ja kouluttaja Nina Björkman pitää kampaamoa Helsingin ­keskustassa.

Entä jos sävy tuntuu oudolta?

Asiakkaan kannattaa siis kertoa, jos vaikkapa sävy tuntuu oudolta. Toki taitava kampaaja näkee epävarmuuden myös elekielestä. Asiakas saattaa pälyillä ja vääntelehtiä. Hänellä on epämukava olo.

Niin, entäs jos suoraan puhuminen tuntuu vaikealta? Moni menee kotiin meuhkaamaan eikä tule enää samalle kampaajalle takaisin.

– Kampaajan vaihtaminen ei ole hyvä vaihtoehto, koska silloin kukaan ei opi mitään.

Tärkeää olisi siis antaa kampaajalle mahdollisuus asian käsittelyyn.

Aina on neuvotteluvaraa

Mitä siinä vaiheessa sitten voi tehdä, kun työ on tehty?

– Usein tosi paljon, Nina Björkman sanoo.

Jos vaikkapa väri on oikeasti virheellinen, se yleensä korjataan samaan hintaan. Jos jokin ”vain ei tunnu oikealta”, korvausvelvollisuutta ei kampaajalla kuitenkaan ole. Toki tilanteissa on aina neuvotteluvaraa.

Kampaajaan kannattaa olla yhteyksissä pian, mielellään jo päivän tai parin päästä.

Hiukset voi ensin pestä kerran kotona. Jos sittenkin tuntuu siltä, että ne eivät asetu oikein, kannattaa käydä paikan päällä tai soittaa. Viestikin riittää.

Lähesty kivalla asenteella

– Keskustelun voi aloittaa vaikkapa sillä, että kertoo olevansa pahoillaan, ettei viihdy tässä kampauksessa. Sitten voi kysellä, katsottaisiinko, mihin suuntaan tätä voisi viedä. Kun lähestyt kivalla asenteella, annat kampaajalle mahdollisuuden korjata tilanteen. Voitte vaikkapa istua alas ja keskustella siitä, miten edetään.

Ninan mukaan kampaajan kannattaa lähteä neuvottelemaan: asiakassuhteista parhaat syntyvät niistä tilanteista, joissa asiakkaan luottamuksen voittaa puolelleen vaikeuksista huolimatta.

Pisimmät asiakassuhteet perustuvat luottamukseen ja saattavat kestää vuosikymmeniä. Ninalla on tällä hetkellä niin paljon vakioasiakkaita, ettei uusille asiakkaille tahdo löytyä aikaa. Pisin asiakassuhde on kestänyt 25 vuotta.

– Paras palaute on se, kun asiakas nousee tuolista kolme senttiä pidempänä. Hän kantaa itsensä ylpeänä ja pitää siitä, miltä näyttää.

Vinkit: Ekaa kertaa uudelle kampaajalle

Jos kampaaja ei ole ennestään tuttu, kannattaa ottaa mukaan kuvia. Toiveiden tyylistä voi näyttää vaikka useampiakin kuvia.

Vaihtoehtoisesti voi näyttää kuvia siitä, mitä ei ainakaan halua.

– Asiakas saattaa sanoa, ettei hän ainakaan halua jäykkää polkkatukkaa. No, mitä se tarkoittaa? Millainen on jäykkä polkka? Asia on helpompi ymmärtää kuvien kautta, kampaaja-kouluttaja Nina Björkman sanoo.

Ota mukaan myös kuvia itsestäsi.

– Näytä kampaajalle kuvia aiemmista kampauksista. Onko sinulla ollut tummat, vaaleat, lyhyet tai pitkät hiukset? Miten pukeudut? Kerro itsestäsi jotain. Millainen on elämänrytmisi? Kampaajan on hyvä tietää, jos vaikkapa urheilet joka päivä. Silloin pitkät hiukset ovat aina ponnarilla, eikä niihin kannata tehdä leikkausta, joka perustuu siihen, että hiukset ovat auki.

– Jos taas tykkäät föönata ja käyttää aikaa hiusten laittamiseen, kampaaja tietää tarjota sinulle jotain haastavampaa. Kiireinen bisnesnainen taas tarvitsee viimeistellyn mallin.


Juttu on julkaistu Anna-lehdessä 1/2024.


X