Itsetuntemus

Itsekunnioitus syntyy omista valinnoista ja heijastuu ihmissuhteisiin – 4 tapaa lisätä itsekunnioitusta

Omaan elämään liittyvien päätösten teko kasvattaa itsekunnioitusta. Kysyimme psykologilta neljä keinoa siihen, kuinka itsekunnioitusta voi kasvattaa.
Teksti: Paula Koski Kuvat: iStock

Hyvä itsetunto koostuu monesta palikasta. Itsetuntoon kuuluvat esimerkiksi itseluottamus, itsetyytyväisyys, itsearvostus sekä itsekunnioitus. Keskenään hieman erilaiset, joskin samalta kuulostavat termit ovat kaikki tärkeässä roolissa itsetunnon rakentajina.

Psykologi-psykoterapeutti Tiina Ekmanin mukaan itsekunnioituksella tarkoitetaan tunnetta siitä, että on kykenevä ohjaamaan omaa elämää. Sen taustalla on tietoinen itsensä kunnioittaminen omaan elämään liittyvien valintojen, niin pienten kuin suurten, tekijänä.

– Itsekunnioitus on pystyvyyden tunne. Se tarkoittaa tuntemusta siitä, että on elämänsä ohjaksissa, vieden asioita johonkin suuntaan. Olipa kyseessä sitten valinta kahden pahan, kahden hyvän tai molempien välillä, itsekunnioitus syntyy päättämisen tunteesta, Ekman sanoo.

Häpeä on itsekunnioituksen vastavoima. Se voi olla tunne siitä, ettei kykene rakentamaan elämäänsä oikeaan suuntaan, ja ajatus voi kärjistyä arvottomuuden tunteeksi sekä muuksi henkiseksi pahoinvoinniksi. Itsekunnioitus ja itsearvostus kulkevat käsi kädessä.

– Häpeä liittyy molempiin. Ihminen voi alkaa hävetä itseään tai kokea itsensä kelvottomaksi. Seurauksena on pahoinvointia, joka voi esimerkiksi näkyä ylisuorittamisena, Ekman sanoo.

Itsekunnioitus heijastuu ihmissuhteisiin

Itsekunnioitus heijastuu myös ihmissuhteisiin, ja sen puute saattaa ajaa ihmisen suhteeseen, jossa hän kokee tulevansa tallotuksi tai hyväksikäytetyksi. Pahimmillaan ihminen alkaa uskoa, ettei hän ansaitse parempaa kohtelua.

– Asia voi nousta esiin niin ystävyyssuhteissa, romanttisissa suhteissa kuin työpaikalla. Itsekunnoituksen puutteesta kärsivä suostuu olemaan toisen ihmisen peili, sillä hän kokee, ettei hänen oma elämänsä ole yhtä merkittävä, Ekman sanoo.

Pariskunta

Itsekunnioitus heijastuu ihmissuhteisiin – hyvässä tai pahassa.

Nuorilla naisilla tai tytöillä ilmiö voi johtaa majakka ja perävaunu -tyylisiin ihmissuhteisiin, joissa varovaisempi ystävä alistuu näkyvämmän varjoon. Romanttisissa suhteissa vahvempi osapuoli puolestaan voi olla dominoivampi, ja esimerkiksi tehdä kaikki päätökset heikomman puolesta.

– Olipa kyseessä sitten maton värin tai matkakohteen valinta, toinen ei saa tehdä valintoja. Hiljalleen suhde ajautuu mahdottomaan tilaan, jossa henkilö alkaa pohtia, onko hänessä itsessään vikaa, kun toinen tekee kaikki päätökset, Ekman selittää.

Valinnat ovat kaikkien oikeus

Kun alistettu osapuoli ohittaa jatkuvasti omat tarpeensa, hän alkaa voida pahoin. Syntyy ajatus, etteivät hänen tarpeensa ole tärkeitä, eikä hänen kuuluisi tehdä valintoja. Silloin olisi tärkeää pohtia asian syytä.

– Henkilö voi havahtua ymmärtämään, että hän on täysivaltainen aikuinen, jolla on tarpeita. Millainen oikeastaan olen? Miten olen ollut mukana luomassa epätasapainoa ihmissuhteeseen? Miten vaikutan tilanteeseeni itse? Ekman listaa.

Jos suhteen dominoivampi osapuoli on terve aikuinen, myös hän alkaa voida huonosti vastuun alla. Marttyriksi heittäytyminen ei vie kumpaakaan eteenpäin, vaan molempien tulisi pyrkiä hakemaan tasapainoa suhteeseen. Jos tasapainoa ei löydy, voi seurauksena olla ero.

Ekman muistuttaa, että jokaisella on oikeus määrätä asioista, joita ei halua elämäänsä. Itsekunnioituksen määrä kasvaa rajaamisesta sekä sen myötä syntyvästä elämänhallinnan tunteesta. Rajaaminen ei ole aina helppoa.

– Elämän valinnat eivät ole valitsemista kahden hyvän välillä. Tärkeintä on uskaltaa tehdä valinta ja hyväksyä jäävänsä jostain paitsi. Valinnat tehdään omien tarpeiden perusteella, ja hyvistä valinnoista on aina syytä olla rinta rottingilla, Ekman sanoo.

Itsekunnioitus – lisää sitä näillä neljällä tavalla

  1. Tutki itseäsi. Pohdi elämän varrella tekemiäsi tietoisia valintoja. Sellaisia ovat esimerkiksi hetket lasten haluamisesta, ammatin hankkimisesta, työpaikan vaihtamisesta tai eroamisesta. Harjoittele itsekunnioituksen kokemusta pohtimalla päätöksen seurauksia. Mitä sait? Mitä menetit? Mikä päätöksessä oli hankalaa? Mitä opit? Palauta mieleesi tyytyväisyyden tunne tehdyn päätöksen taustalla.
  2. Tutki tarpeitasi. Kun havaitset tarpeen, pohdi vaihtoehtoja sen saavuttamiseen. Läheisyyttä kaivatessasi kiinnitä huomiota siihen, millä tavalla sitä haet. Menetkö puolisosi viereen pyytäen häntä pitämään kainalossa? Soitatko ystävälle kuullaksesi hänen äänensä ja saat läheisyyden kokemuksen sitä kautta? Itsekunnioitus syntyy omiin tarpeisiin suhtautumisen kokemuksesta. Siihen liittyy myös ymmärrys siitä, mitä on tekemässä.
  3. Keskity valintoihin. Yksinkertaiset teot lisäävät hallinnan tunnetta. Valitse vaikkapa vaatteet, joissa viihdyt erityisen hyvin. Peiliin katsoessasi muistuta itseäsi siitä, että valitsit vaatteet itse ja niissä oleminen tuntuu hyvältä.
  4. Seuraa arvojasi. Poistu tilanteista, jotka eivät ole arvojesi mukaisia. Jos esimerkiksi tunnet olosi epämukavaksi tilanteessa, jossa työkaverit juoruilevat jostakusta, voit valita, että kävelet tilanteesta pois.
X