Laihdutus

50:50-dieetti ei kiellä pizzaa tai herkuttelua: ”6 kiloa katosi ilman, että olisin laihduttanut päivääkään”

50:50-dieetillä kilot katoavat pysyvästi ilman itsensä ruoskimista. – Hidas muutos on fiksu valinta. Se ylläpitää hyvää aineenvaihduntaa ja antaa pysyviä painonhallintatuloksia – toisin kuin laihdutuskuurit, sanoo 50:50-dieetin kehittäjä Nina Sarell.
25.1.2017 Teksti: Piia Sainio Kuvat: iStock, Minerva

Seinäjokinen sairaanhoitaja ja terveystoimittaja Nina Sarell kehottaa heittämään kaikki ihmedieetit ja laihdutuskuurit romukoppaan, jos todella haluaa laihtua ja myös pysyä hoikkana.

Nina on kehittänyt 50:50-mallin eli fiftauksen, jota hän esittelee uudessa kirjassaan 50:50 Helppo tie hoikaksi ja pysyvään painonhallintaan (Minerva).

Näin 50:50-dieetti toimii

50:50-dieetin ideana on vaihtaa vähemmän hyvät ruokavalinnat parempiin – tai ainakin puolet niistä. Kun syö kokonaisen pizzan sijaan vain puolet pizzasta ja korvaa toisen puolen kasviksilla, olo on kummasti parempi ja pidemmän päälle tällä menetelmällä vaakakin näyttää pienempiä lukemia.

Kahden lapsen äiti pudotti 6 kiloa

Nina itse on kahden pienen lapsen äiti, joka on karistanut raskauskilonsa 50:50-menetelmällä. Hän ei ole kieltäytynyt herkuista eikä lisännyt liikuntaa, päinvastoin: hän on pitänyt kiinni omasta mielestään tärkeistä asioista, kuten siitä, että kerran viikossa pitää saada pizzaa.

– Kadotin jonnekin kuusi kiloa keskellä kiivaimpia ruuhkavuosia ilman, että olisin laihduttanut päivääkään tai harrastanut liikuntaa, Nina sanoo.

Laiskalla laihduttajalla on Ninan mielestä kaikki mahdollisuudet onnistua painonpudotuksessa, koska laiska laihduttaja on mukavuudenhaluinen ja inhoaa itsensä ruoskimista. Se, että pitää itsestään, on hyvä lähtökohta pysyvälle painonhallinnalle.

Nina Sarell karisti raskauskilonsa 50:50-dieetillä.

Nina Sarell karisti raskauskilonsa 50:50-dieetillä.

Kysyimme fiftauksen kehittäjältä Nina Sarellilta 7 kysymystä 50:50-dieetistä:

1. Joutuuko fiftaaja kokkaamaan aiempaa enemmän?

– Jos juuresraasteen tai pakastevihannesten heittämistä ruoan sekaan pitää kokkaamisena, niin ehkä siinä tapauksessa. Pääsääntöisesti fiftaaminen on  lapsellisen helppoa vekslailua, kasvisten lisäämistä tai jonkin ruoka-aineen vaihtamista. Eli vilja vaihdetaan täysjyväisempään, kasvikset monipuolisemmiksi ja vaihtelevammiksi, ja syödään monipuolisemmin proteiininlähteitä. Valmisruuankin voi fiftata. Itse fiftaan jopa pakastepizzan!

2. Mikä on mielestäsi hyvää pikaruokaa koko perheelle?

– Juuri äsken tein täysjyväpenneä ja lihatonta 50:50-bolognesea: juuresraastetta ja sipulia pannulle, sekaan purkki tomaattimurskaa ja härkistä. Maustaa voi vaikka pestolla, oliiveilla, aurinkokuivatuilla tomaateilla, basilikalla tai valkosipulilla. Kelpaa lapsille kuin väärä raha ketsupin kera, juustoraasteella tai ilman.

3. Käytätkö eineksiä? Entä pakasteita?

– Voi, kyllä, kaikkea mahdollista! Normaaliarjessa aikaa kokkailuun on rajallisesti. Eineksissä ja puolivalmisteissa on paljon terveellisiä vaihtoehtoja. Valmiit juuressoseet, kypsät pavut, tomaattimurska, pakastekasvikset ja -kala, härkis, härkäpapurouhe ja ”kasvilihat” ovat meidän perheessä tyypillisiä ostoksia.

Yövuoroon sairaalaan ostan usein Sydänmerkillä varustettuja mikroaterioita. Lempparini on Saarioisten Balanssi-sarja.

4. Syöt kerran viikossa pizzaa. Teetkö pizzan aina itse?

– Kun syö pääosin järkevästi ja terveellisesti, ei ole lopulta niin väliä, mistä viikoittaisen lättynsä tilaa. Kuten sanottua, meillä syödään pakastepizzaakin. Söisin mielelläni useamminkin pizzani valmiina. Ongelmana on kuitenkin suola: kun on makukouluttanut itsensä aistimaan ruoan omaa makua, suolainen ruoka maistuu pahalta.

Mietin usein pizzalista kädessä, että en jaksa leipoa. Sitten ajattelen ravintolapizzan makua. Naah, ällöttävän suolaista. Pizza on helppo ja nopea tehdä kotonakin. Meillä syödään useimmiten pizzojen kuningatarta, margheritaa. Täysjyväjauhot ja vesi sekaisin, hiivaa ja suolaa ei tarvita. Tomaattikastike ja vähän juustoraastetta pohjan päälle ja kuumaan uuniin. Valmiin pizzan päälle laitan reilusti tuoretta tomaattia, revittyä mozzarellaa ja basilikaa tai pestoa.

50:50-dieetti perustuu siihen, että vähintään puolet ateriasta sisältää terveellistä ja kevyytä ruokaa.

Kun epäterveellisestäkin ateriasta puolet korvaa terveellisellä ruoalla, on jo tehnyt merkittävän terveysvalinnan.

5. Miksi makutottumuksiaan pitäisi aikuisena muuttaa?

– Suurin osa laihdutuksista päätyy repsahdukseen. Siis siihen, että yhtäkkiä aletaankin himoita jotakin entiseen elämään kuulunutta ja liu’utaan vanhoihin tottumuksiin. Mutta mitäpä jos ranskalaiset, kermakastike ja kebab eivät tuottaisikaan ihanan syntistä makunautintoa – ainoastaan kaamean pettymyksen ja jäätävän janon?

Tämä onnistuu, kun makuja ei muuteta kertaheitolla. On annettava makuaistille aikaa ja mahdollisuus mieltyä kevyempään sen sijaan, että vain tungettaisiin velvollisuudentuntoisesti salaattia naamariin, koska se on kevyttä ja auttaa laihtumaan.

Väitän, että ihmisen on mahdollista oppia pitämään aidosti ihan minkälaisesta ruuasta tahansa. Kevyempiin makuihin voi kiintyä niin vahvasti, että totaalirepsahdusta ei enää ikinä tule. Tämä ei kuitenkaan onnistu, jos muutetaan ruokavalio kertarysäyksellä kevyeksi. Terveellisiin makuihin rakastutaan asteittain makuaistia kouluttamalla.

Itse vihasin ruusukaaleja pitkään yli kaiken, nyt ne ovat mielestäni ihania. Äskettäin makukoulutin miehenikin pitämään niistä. Syömme niitä hyvällä halulla nirsoilevien lastemme nenän edessä ja valehtelemme, että ne ovat dinosauruksen silmiä. Ja kuten arvelin, he ovatkin jo alkaneet osoittaa palleroita kohtaan orastavaa kiinnostusta.

6. Paljonko fiftaamisen avulla voi laihtua?

– Ihan niin paljon kuin tarvitsee, kunhan vain räätälöi elintapansa kokonaisvaltaisesti siten, että ne tukevat omaa hyvän olon painoa.

7. Kuinka nopeasti fiftaamisen avulla voi laihtua?

– Älä edes kysy tuollaisia! Itsestään pitävä ihminen ei ota pikaspurtteja kohti tavoitepainoa.

Fiftaamallakin on kyllä mahdollista rakentaa pikakuuri, jolla hoikistuu kilon viikossa – ja sitten jossakin lähitulevaisuudessa ottaa yhtä nopean paluun lähtölukemiin. Ajatuksena on kuitenkin se, että ei laihdutettaisi lainkaan, vaan unohdettaisiin puntari ja muokattaisiin ruokavaliota terveellisemmäksi – ja annettaisiin painon laskea siinä sivussa. Mitä hitaampi tahti, sitä parempi.

Hidas muutos on fiksu valinta. Se tuo lisää terveyttä ja hyvää mieltä, ylläpitää hyvää aineenvaihduntaa ja antaa pysyviä painonhallintatuloksia – toisin kuin kuurit.

Lue myös:

Suvi jojolaihdutti 20 vuotta: Laihduin oikeasti vasta, kun tajusin olevani ruokariippuvainen

 8 toimimatonta ”viisautta” laihduttamisesta ja painonhallinnasta

Edullista ja ravitsevaa: herkullinen kasviskeitto x 7

Kommentit (3)

Mielestäni paras laihdutusmuoto on yhdistelmä liikuntaa sekä terveellinen ruokavalio. Mielenkiintoinen artikkeli!




3



0

Tuntuu että tuossa dieetissä keho on jatkuvassa ruoan puutteessa ja menee säästötilaan, tuloksena kilojen lähtemisen ohella lienee myös väsymys ja haluttomuus liikkua.




0



2

Mielestäni paras laihdutusmuoto on yhdistelmä liikuntaa sekä terveellinen ruokavalio. Mielenkiintoinen artikkeli!




3



0

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *