Pätkäpaasto eli 5:2-dieetti
Katja Lahti, 41, pudotti pätkäpaastolla puoli kiloa viikossa.
Laihdutus

”Tavoitteeni oli laihtua neljä kiloa ja pääsin siihen parissa kuukaudessa” – Katja Lahti kokeili 5:2-dieettiä ja totesi pätkäpaaston olevan helppoa

Katja Lahti tiesi jo ensimmäisenä paastopäivänä onnistuvansa. – Paino lähti heti putoamaan puolen kilon viikkovauhtia.
Teksti: Elisa Hurtig Kuvat: iStock

– Viime syksynä katsoin kaveripariskuntaamme ja ihastelin ääneen, miten hyviltä he näyttivät. He olivat laihduttaneet kahdeksan kiloa 5:2-dieetillä. Kiinnostuin dieetistä, sillä se kuulosti niin yksinkertaiselta, että jopa minä voisin kokeilla sitä. Minulla ei nimittäin ollut aikaa punnita jokaista ruoka-annostani tai perehtyä esimerkiksi paleo-ruokavalioon. 5:2 on pätkäpaasto, jossa syödään muuten normaalisti, mutta kahtena päivänä viikossa rajoitetaan energiansaanti 500 kilokaloriin.

Lue myös: Hedelmät ja painonhallinta – Kannattaako laihduttajan välttää hedelmiä?

Ensimmäinen päivä oli helppo

– Ensimmäisenä paastopäivänä tiesin, että onnistun tavoitteessani, sillä päivä sujui niin helposti. Aluksi en tosin tiennyt, kuinka paljon missäkin ruoassa on energiaa. Järkytyin huomatessani, että yhdessä kioskissa myytävässä täytetyssä ruisleivässä voi olla jopa 500 kilokaloria. Ja minä kun olin pitänyt sitä kevyenä välipalana!

Ajoitin paastopäivät kiireisille toimistopäiville, jolloin en olisi muutenkaan ehtinyt syödä kunnolla. Jätin palavericroissantin väliin ja söin lounaaksi mikropuuron. Illalla tein itselleni kevyen kasviskeiton. Paino lähti heti putoamaan puolen kilon viikkovauhtia.

Aamuisin tuntui hyvältä

– Paastosin yleensä maanantaina ja torstaina, mutta joskus unohdin paastopäivät. Saatoin syödä aamupuuroa lasten kanssa, kun muistin, että ai niin, tänäänhän piti paastota. Silloin ei auttanut muu kuin siirtää päivää. Välillä minua ärsytti, kun työkaverini pyysivät lounaalle ja minä jouduin kieltäytymään kutsusta teekuppiini tuijotellen. Kävinkin sitten ostamassa erikoisliikkeestä kallista teetä, jotta sain hemmoteltua itseäni paastopäivinä.

Joinakin päivinä ruoka pyöri koko ajan mielessä. Silti seuraava päivä ei mennyt ahmiessa, sillä aamulla oli mahtava olo. Ei ollut oikeastaan edes nälkä, eikä tehnyt mieli syödä hurjia annoksia. Aloin työpaikkaruokalassa täyttää lautastani järkevästi enkä ottanut lisää. Ylimääräiset välipalat jäivät myös pois.

Lue myös: Pelkäätkö lihomista? Unohda lisäkiloja tuova ruokamorkkis

Pääsin tavoitteeseen

– Pätkäpaastoa ei voi noudattaa, jos puoliso ei jollain tapaa tue projektia. Olisi aivan kamalaa, jos toinen tilaisi illalla pekonipizzan, kun itse ei saa syödä mitään. Muutaman savulohileipä-episodin jälkeen mieheni tajusi syödä iltapalansa toisessa huoneessa.

Aloitin 5:2:n talvella ja paastopäivinä huomasin, että minua paleli jatkuvasti. Muuten talvi oli minulle hyvää aikaa noudattaa dieettiä, sillä talvisin en juuri urheile. Sen vuoksi minun ei tarvinnut miettiä, miten ajoitan liikkumiset ja paastot. Tavoitteeni oli laihtua neljä kiloa ja pääsin siihen parissa kuukaudessa. Sen jälkeen jatkoin dieettiä siten, että paastosin vain yhtenä päivänä viikossa.

Monet asiantuntijat ovat sanoneet, että pätkäpaaston vuoksi myös sokeriaineenvaihdunta ja kolesteroliarvot paranevat. En ole vielä käynyt mittauttamassa arvoja, mutta olen nykyisin paljon virkeämpi kuin ennen.”

Lue myös: Miten onnistua laihduttamisessa – Jos repsahdus ei tulisikaan

5:2-dieetti

Dieetti on brittiläisen lääkärin ja tiedetoimittajan Michael Mosleyn lanseeraama. 
Dieetissä syödään viikon aikana normaalisti viitenä päivänä viikossa, mutta kahtena päivänä ollaan osittaisella paastolla, jolloin nainen voi syödä 500 kilokaloria. Paastopäivät eivät saa olla peräkkäisiä. Paastoa 
ei suositella lapsille tai raskaana oleville.

Lähde: Terveyskirjasto

Anna 31/2015

Lue lisää:

Pätkäpaasto eli 5:2-dieetti vie kesäkilot
Kevennä oloa pätkäpaastolla!
Pätkäpaasto eli 5:2-dieetti ei johda mässäilyyn
Kotiliesi.fi: Kannattaako pätkäpaasto? Uudessa julkkisten suosimassa 16/8-paastossa ollaan syömättä osa päivästä

X