Nainen hyppii hyppynarulla pihalla.
Kymmenen minuutin hyppelyllä on mahdollista polttaa satoja kaloreita.
Liikunta

10 minuuttia riittää: hyppynarutreeni polttaa tehokkaasti rasvaa – Jutta Larm vinkkaa, miten teet treenistä kiinnostavan

Lapsuudesta tuttu hyppynaru on tehokas urheiluväline. Hyvinvointivalmentaja Jutta Larm kertoo, mitä hyppynarutreenillä voi saada aikaan.
Teksti: Paula Koski Kuvat: iStock

Houkuttelisiko hyppynarutreeni? Hyppynaru vie meistä usean nostalgiamatkalle, joka palauttaa mieleen ala-asteen välitunnit sekä hyppynaruharrastuksen. Vuosien saatossa monen hyppynaru on kuitenkin jäänyt pölyttymään kaapin nurkkaan, vaikka kyseessä ei suinkaan ole pelkkä lasten laji.

Hyppynarun nimeen vannoo esimerkiksi fitness-kuningatar Kayla Itsines, joka kertoo narun olevan loistava aerobisen treenin väline, jolla saa houkuteltua hien tehokkaasti pintaan.

Hyvinvointivalmentaja Jutta Larm on Itsinesin kanssa samoilla linjoilla. Hänen mukaansa hyppelemällä saa korkeatehoisen intervallitreeni HIIT:in kaltaisia tuloksia jo lyhyessäkin ajassa. Vaikka hyppynaru tunnetaan erityisesti nyrkkeilijöiden treeneistä, myös muut saavat siitä mainion lisän viikoittaisiin kuntorutistuksiin.

– Hyppynaru on esimerkiksi crosstraineriin verrattuna edullinen investointi, joka tekee hyvää koordinaatiolle. Pikkutyttönä hyppääminen sujui helposti, mutta aikuisiällä homma muuttuu haastavammaksi. Hyväksi hyppelijäksi tuleminen vaatii paitsi hyvää tekniikkaa, myös hyvää kuntoa, Larm sanoo.

Hyppynarutreeni kannattaa aloittaa maltillisesti

Larmin mukaan kymmenenkin minuutin hyppely on tehokas lisä treeniin, sillä se rasittaa kehoa kokonaisvaltaisesti. Hyppynarutreeni vahvistaa erityisesti keskivartalon sekä reisien lihaksia, ja aerobisen vaikutuksensa vuoksi se myös polttaa tehokkaasti rasvaa.

Kymmenen minuutin hyppelyllä on mahdollista polttaa satoja kaloreita, mutta helposti tylsistyvälle laji ei kuitenkaan sovi – paikallaan tehtävä treeni kun voi alkaa puuduttaa melko nopeasti.

– Nostan hattua niille, jotka jaksavat tehdä vaikkapa 20 minuutin hyppynarutreenin. Itse yhdistäisin hyppynarun lihaskuntoharjoituksiin. Pohkeet tulevat takuuvarmasti kipeiksi, joten hyppiminen kannattaa aloittaa maltilla, Larm muistuttaa.

Näin teet hyppynarutreenistä kiinnostavamman

Kuinka ottaa hyppynaru osaksi aerobista treeniä? Jutta Larm vinkkaa kolme tapaa tehdä hyppynarutreenistä kiinnostavampi:

1. Ota hyppynarutreeni osaksi kuntopiiriä

Hyppiminen nostaa tehokkaasti sykettä, jolloin siitä tulee mainio lisän kuntopiiriin. Yksinkertaisimmillaan voit vuorotella vaikkapa burpeen ja hyppunarulla hyppimisen kanssa.

2. Tee hyppynarutreenistä intervalliharjoitus

Hyppääminen käy vähemmän tylsäksi, kun treenin tekee intervalleissa. Voit tehdä tabata-treenin esimerkiksi hyppimällä 20 sekuntia sekä lepäämällä 10 sekuntia. Toista kokonaisuus kahdeksan kertaa, ja olet tehotreenannut jo neljän minuutin ajan.

3. Muuntele hyppyjä

Tavallisiin tasajalkahyppyihin saat vaihtelua muuntelemalla hyppyjä. Aloita perinteisellä tyylillä, tee tuplahyppyjä ja hyppää vuorojaloin. Muista pitää huolta hyvästä ryhdistä – älä siis hyppää kumarassa!

X