Liikunta

Onko pakko treenata? 5 ruotsalaista vinkkiä treenimotivaation löytämiseksi

Tuntuuko sinusta, ettei treenaamiselle vain ole aikaa ja energiaa? Tai onko motivaatiosi liikuntaa kohtaan pohjalukemissa? Lue ruotsalaisen mediapersoona ja treenibloggaaja Brita Zackarin vinkit, joiden avulla voit saada itsesi liikkeelle.
12.9.2018 Teksti: Johanna Jantunen Kuvat: iStock

Treenaamisen ei pidä olla tylsää, ankaraa tai vaikeaa, vaan sen pitää tuottaa hyvää oloa ja iloa. Tätä mieltä on ruotsalainen mediapersoona ja treenibloggaaja Brita Zackari.

Mutta miten itsensä voi innostaa liikkumaan, jos treenaamisen sijaan sohvalla makoilu houkuttaa enemmän? Poimimme viisi vinkkiä Zackarin teoksesta Onko mun pakko treenata? (Gummerus 2018).

1. Tee mieluummin lyhyt treeni kuin ei treeniä ollenkaan

Sekä ihmisen keho että mieli voivat paremmin, kun elämään kuuluu liikuntaa. Kun täyden liikkumattomuuden vaihtaa siihen, että liikkuu edes vähän, saavuttaa jo terveyshyötyjä. Salilla ei siis tarvitse käydä neljästi viikossa, vaan oleellista on tehdä jotain, niin usein kuin pystyy. Vaihtelua salilla käymiseen saat myös treenaamalla ulkona.

Treenin pituus ei myöskään ole tärkeintä. Lyhyt kotitreeni riittää hyvin, jos se haastaa sinut ja väsyttää kehosi.

2. Liiku silloin, kun se on sinulle helpointa

Liikunta on helpompaa, kun sitä harrastaa optimaaliseen aikaan.

Jos olet aamuihminen, treenaa aamuisin. Näin treeni on tehty jo heti päivän alussa. Myös lounasaika – jos oma elämäntilanne sen sallii – on mainiota aikaa treenata. Jo 15 minuutin liikuntatuokio lounasaikaan antaa lisää energiaa ja karkottaa iltapäiväväsymystä.

Huonoin aika treenille on Zackarin mukaan heti työpäivän jälkeen. Ihmisen energiatasot ovat silloin helposti nollassa ja salilla on ruuhkaa. Treeni voi siis tuntua tuskaiselta ja hankalalta, mikä syö motivaatiota.

Treenaamista ei myöskään välttämättä kannata jättää iltaan, sillä sohvan houkutus voi olla suuri. Jos iltatreenistä kuitenkin tekee säännöllisen tavan, houkutuksesta voi päästä eroon.

3. Salli fuskaaminen

Fuskaaminen on sallittua, jos se madaltaa kynnystä jatkaa treeniä. Et ole häviäjä, jos teet viimeisessä kyykkysarjassa vain kahdeksan toistoa, vaikka tarkoituksenasi olisi ollut tehdä 10. Olet joka tapauksessa treenannut ja voit olla ylpeä itsestäsi.

4. Opettele kuusi liikettä ja olet jo pitkällä

Treenaaminen ei vaadi salijäsenyyttä tai välineitä. Sen ei myöskään tarvitse olla monimutkaista, vaan yksinkertaisilla liikkeillä pääsee jo pitkälle.

Zackarin mukaan seuraavat kuusi liikettä, jotka vaikuttavat koko kehoon, kannattaa ottaa haltuun:

  • etunojapunnerrus
  • burpee eli yleisliike
  • kyykky
  • askelkyykky
  • vuorikiipeilijä eli polvien veto rintaan lankkupidossa
  • perhosrutistus eli istumaannousu niin, että jalkapohjat ovat vastakkain ja polvet avautuvat sivuille. Kun lattiasta noustaan ylös, kämmenillä läimäytetään lattiaa jalkojen edessä.

5. Muista yksi motivaatiota lisäävä kysymys

Kun ihminen makoilee sohvalla ja miettii salille lähtemistä, hänen voi olla hyvin vaikeaa tarttua tuumasta toimeen. Tällöin Zackarin mukaan itseltään kannattaa kysyä seuraava kysymys: haluanko olla tyyppi, joka valitsee aina helpoimman tavan hankalan sijaan?

Helppo voi olla mukavaa, mutta ilman haasteita ihminen jähmettyy paikoilleen eikä kehity.

Lähde: Brita Zackari: Onko mun pakko treenata? (Gummerus 2018)