Jouluruoka ja närästys ovat yleinen yhdistelmä.
Monet jouluruoat ovat huonosti sulavia.
Ravinto

Kolme helppoa keinoa auttavat pitämään joulunajan vatsavaivat loitolla – myös tiettyjä ruoka-aineita voi olla hyvä välttää

Monet kärsivät jouluna vatsavaivoista, joiden takana on paitsi herkullinen jouluruoka myös laiskistunut elämäntyyli. Lääkäri neuvoo, miten joulun yli voisi selvitä kevyemmällä ololla.
Teksti: Elina Viitanen Kuvat: iStock

Jouluruoka on herkullista. Niin herkullista, että sitä tulee usein mätettyä joulunpyhinä aivan liikaa. Jouluähkyssä olo on tukala ja uupunut, vatsaa kivistää ja tuntuu kuin viimeinen kinkunpalanen nousisi aivan juuri takaisin suuhun. Jouluruoka ja närästys ovatkin monelle tuttu yhdistelmä.

– Joulun ruoat voivat aiheuttaa turvotusta, närästystä, ummetusta, ripulia ja ilmavaivoja – eli tyypillisiä ärtyneen suolen oireyhtymän kaltaisia oireita, yleislääketieteen erikoislääkäri Juha Heino luettelee.

Reaktio on looginen. Kun vatsa täytetään yhtäkkiä toistuvasti suurella määrällä ruokaa, lautaselta puuttuvat kuitua sisältävät kasvikset eikä kyytipojaksi enää juodakaan vettä tai maitoa vaan viiniä, olutta tai hiilihapollisia juomia, on tilanne vatsalle ja suolistolle niin uusi, ettei se tiedä, miten ruokamassan kanssa pitäisi menetellä.

Siksi joulunakin olisi tärkeää muistaa kohtuulliset annoskoot ja välivesi.

– Lisäksi pitäisi muistaa liikunnan merkitys. Esimerkiksi kävelylenkki joulutouhujen lomassa auttaa vatsaa toimimaan, Heino neuvoo.

Ei luumuja vaan piparminttuöljyä

Monet jouluruoat ovat huonosti sulavia, mikä voi osaltaan aiheuttaa vatsavaivoja. Esimerkiksi imelletyt joululaatikot saattavat aiheuttaa vatsan turvotusta. Rasvaiset ruoat kuten graavilohi, joululeivonnaiset ja kinkku aiheuttavat suurina määrinä ummetusta.

– Rosollin aineksista sipuli ja omena sekä pähkinöistä erityisesti cashew- ja pistaasipähkinät eivät sovi herkkävatsaisille, sillä ne sisältävät vatsaa turvottavia, imeytymättömiä lyhytketjuisia hiilihydraatteja, Heino huomauttaa.

Myös luumut sisältävät samoja lyhytketjuisia hiilihydraatteja, joten herkkävatsaisen ei kannata kokeilla niitä ummetukseen. Parempi keino on lähteä kävelylle ja juoda vettä.

Myös apteekista saatavista reseptivapaista valmisteista voi olla hyötyä.

– Apteekista voi tarvittaessa hakea maitohappobakteereita, närästyslääkettä tai piparminttuöljykapseleita, jotka saattavat lievittää vatsakipua ja ilmavaivoja.

Lue myös: Vatsan ja suoliston hyvinvointiin on tarjolla monenlaisia valmisteita – selvitimme, mitä kannattaa kokeilla mihinkin vaivaan

Jouluateriaa ei tarvitse jättää väliin

Heino huomauttaa, että vaikkei jouluruokien joukossa olekaan kovinkaan vatsaystävällisiä ruoka-aineita, ei monelle tärkeää jouluateriaa silti tarvitse jättää kokonaan välistä.

– Jouluruoatkin voivat olla lempeitä vatsalle, kun niitä syö maltilla, Heino painottaa.

Jos jonkun ruoka-aineen tietää aiheuttavan erityisesti vatsaongelmia, on se tietysti hyvä jättää pois lautaselta joulunakin.

– Esimerkiksi laktoosi-intoleranssista kärsivän ei kannata syödä kovinkaan paljon tavallista suklaata. Toki apteekista voi hakea ilman reseptiä saatavaa laktoosia pilkkovaa lääkettä, jota otetaan ennen laktoosia sisältävän aterian syömistä.

X