Ravinto

Marjat auttavat painonhallinnassa + 7 muuta hyvää syytä syödä enemmän marjoja

Suomalaisilla marjoilla on lukuisia terveysvaikutuksia. 2 desilitraa marjoja päivässä voi muun muassa auttaa painonpudottajaa.
2.9.2018 Teksti: Johanna Jantunen Kuvat: iStock

Vyötärölle kertyneiden ylimääräisten kilojen pudottamista voi edesauttaa marjojen avulla. Vaikka marjat eivät toki yksinään saa kiloja karisemaan, sillä usein ruokavalio kaipaa muitakin muutoksia, on marjoista painonhallinnassa monenlaista hyötyä.

Ensinnäkin marjoissa on kuituja, ja kuidut auttavat pitämään olon kylläisenä. Kuidut myös edistävät suoliston mikrobitasapainoa. Tasapainoinen suolistomikrobisto auttaa vähentämään ylipainoa.

Toinen syy siihen, miksi laihduttajan kannattaa syödä marjoja, on se, että marjat tasoittavat verensokerin heittelyä. Erityisesti mustaherukan syöminen näyttää auttavan verensokerin säätelyä. Kun verensokeri pysyy tasaisena, herkkuhimo ei pääse iskemään.

Kolmanneksi marjoissa on paljon ravintoaineita, kuten vitamiineja ja kivennäisaineita, mutta ei lainkaan suolaa tai kolesterolia.

Marjat parantavat aivotoimintaa, laskevat kolesterolia, hillitsevät hiljaista tulehdusta…

Paitsi että marjat auttavat painonhallinnassa, niillä on myös monia muita terveyshyötyjä. Listasimme niistä seitsemän.

Marjoja on suositeltavaa syödä 2 desilitraa päivittäin, jotta niistä saadaan kaikki terveyshyödyt irti.

1. Marjat tekevät hyvää aivoille

On tutkittu, että marjat parantavat aivotoimintaa ja muistia. Mitä tummempi marja on kyseessä, sitä enemmän siitä näyttää olevan aivoille hyötyä. Yksi muistia parantavista marjoista on mustikka.

2. Marjat hillitsevät hiljaista tulehdusta

Marjat, kuten mustikka, lieventävät hiljaista eli matala-asteista tulehdusta. Hiljainen tulehdus vaurioittaa elimistöä ja lisää monien sairauksien riskiä.

3. Marjat parantavat ihoa

Atooppisesta ihosta kärsivän kannattaa syödä tyrniä ja mustaherukkaa, sillä ne voivat helpottaa atooppista ihottumaa. Mustikka ja mustaherukka voivat puolestaan hillitä aknea.

4. Marjat laskevat kolesterolia

Mikäli kolesteroliarvot ovat huonot, voi marjojen syönti auttaa. Esimerkiksi mansikat laskevat pahan eli LDL-kolesterolin määrää.

5. Marjat tasapainottavat suoliston mikrobistoa

Marjat auttavat parantamaan suolison bakteeritasapainoa. Niissä on prebiootteja eli hitaasti imeytyviä hiilihydraatteja, jotka ruokkivat suoliston hyvinvointia edistäviä probiootteja.

6. Marjat tekevät hyvää silmille

Mustikka ja mustaherukka voivat helpottaa näyttöpäätetyöskentelystä johtuvan silmien väsymisen oireita. On myös viitteitä siitä, että ne voivat edistää silmänpainetaudista eli glaukoomasta kärsivien näköä.

7. Marjat parantavat vastustuskykyä

Marjoissa on monia ominaisuuksia, joiden vuoksi marjat parantavat vastustuskykyä. Esimerkiksi C-vitamiini on tärkeä osa immuunipuolustusta, ja jo yksi desilitra mustaherukoita täyttää päivittäisen C-vitamiinitarpeen.

Lähde:  FT Sari Häkkisen luento Roberts Berrien pressitilaisuudessa 23.8.2018.

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Suosittelemme