Sokerinkäyttöä vähentäessä kannattaa keskittyä pienentämään lisätyn sokerin kokonaismäärää, mutta myös luonnollisia sokereita olisi hyvä nauttia maltillisesti.
Ravinto

Tuote voi olla sokeripommi, vaikka ainesosaluettelossa ei lue ”sokeri” – nämä kaikki raaka-aineet tarkoittavat käytännössä lisättyä sokeria

Moni kuluttaa tietämättään runsaasti lisättyä sokeria. Sitä voi nimittäin olla elintarvikkeissa silloinkin, kun ainesosaluettelossa ei lue "sokeri". Edes ei lisättyä sokeria -merkintä ei välttämättä tarkoita sokeritonta tuotetta. Elintarvikkeiden todellinen sokeripitoisuus selviää usein vain tuoteselosteita tarkkaan lukemalla.
Teksti: Maria Lieto Kuvat: iStock

Jos terveelliseltä vaikuttavan rahkan tai jugurtin ainesosaluettelo sisältää vaikkapa mehutiivistettä, olet voinut ostaa vahingossa sokeripommin – huolimatta pakkauksen ei lisättyä sokeria -merkinnästä.

Ravintoterapeutti ja Eroon makeanhimosta: Näin vapaudut sokerikoukusta -kirjan kirjoittaja Leeni Viio sanoo, että pakkauksessa ei pitäisi lukea, ettei tuote sisällä lisättyä sokeria, jos makeuttamiseen on käytetty mehutiivistettä.

– Ei lisättyä sokeria -merkintää kuitenkin näkee käytettävän myös sellaisissa tuotteissa, jotka on makeutettu mehutiivisteellä. Käytännössä mehutiiviste on lisättyä sokeria ja sisältää runsaasti fruktoosia, jonka tiedetään liiallisesti käytettynä aiheuttavan elimistölle monenlaista haittaa, hän sanoo.

Moni kuluttaa tietämättään runsaasti lisättyä sokeria

Viion mukaan myös esimerkiksi joidenkin myslien ja välipalapatukoiden makeuttamiseen on käytetty sokeripitoista mehutiivistettä, vaikka paketissa olisi merkintä sokeroimaton tai ei lisättyä sokeria.

– Myös monet terveelliseltä vaikuttavat lastenruoat voivat olla sokeripommeja niiden sisältämän mehutiivisteen vuoksi.

Sokeria voi löytyä elintarvikkeista tavallisen valkoisen pöytäsokerin eli sakkaroosin lisäksi muun muassa fruktoosin, fruktoosisiirapin, hunajan, maissisiirapin, mallassokerin tai glukoosin muodossa.

Väitteitä sokeroimaton tai ei lisättyä sokeria ei saa käyttää elintarvikkeissa, jotka sisältävät sokeria esimerkiksi edellä mainituissa muodoissa. Periaatteessa merkintä siis antaa apua ylimääräisen sokerin välttämiseen.

– Kuluttajalle voi kuitenkin olla hämmentävää, että esimerkiksi marjojen ja hedelmien kuvia sisältävän tuotteen pääraaka-aine voi olla sokerinen marjamehutiiviste eikä se varsinaisesti sisällä marjoja, Viio sanoo.

Myös erilaisia ruskeita sokereita, kuten vaahterasiirappia, palmusokeria tai ruskeaa ruokosokeria valkoisen sokerin sijaan sisältävät elintarvikkeet mielletään usein terveellisiksi, vaikkei niiden pakkauksissa väitettäisikään, että tuote olisi sokeroimaton.

Viio muistuttaa, ettei tumma väri tee sokerista merkittävästi terveellisempää, vaikka ruskeaa sokeria onkin käsitelty valkoista sokeria vähemmän.

– Vaikka ruskeat sokerit ovat ravintoarvoiltaan hieman valkoista sokeria parempia, ovat ne yhtä lailla elintarvikkeisiin lisättyjä sokereita. Ruskeat sokerit eivät ole myöskään kaloripitoisuudeltaan valkoista parempia.

Lue myös: Luulitko, että makeanhimon taltuttamisessa on kyse itsekurista? Irtaudu sokerikoukusta välttämällä nämä 9 yleistä kompastuskiveä

Elintarvikkeisiin lisätyt sokerit löytyvät ainesosaluettelosta

Mistä voi tietää, sisältääkö elintarvike lisättyä sokeria?

– Asia selviää helposti pakkauksen ainesosalistaa lukemalla, kunhan tietää yleisimmät lisätyn sokerin muodot. Raaka-aineet mainitaan elintarvikkeiden ainesosalistoissa painon mukaan alenevassa järjestyksessä, eli ensimmäisenä mainittua on tuotteessa eniten, Viio sanoo.

Hänen mukaansa ylimääräistä sokeria välttelevän on hyvä olla tarkkana, jos sokeri löytyy ainesosalistan alkupäästä. Se tarkoittaa, että sokeri kuuluu elintarvikkeen pääraaka-aineisiin.

– Kannattaa myös huomioida, että yksi elintarvike voi sisältää useita erilaisia sokereita. Silloin ainesosalistan loppupäähän sijoitetut sokerit voivat yhteenlaskettuina nostaa elintarvikkeen kokonaissokeripitoisuuden korkeaksi.

Viio kannustaa ainesosalistan lisäksi vilkaisemaan elintarvikepakkauksen ravintoarvomerkintöjä, jotka löytyvät yleensä taulukkona pakkauksen kyljestä. Sokerit on merkitty ravintoarvomerkintöihin osaksi hiilihydraatteja.

– Hiilihydraattien kokonaismäärän alla on toinen luku, joka kertoo, kuinka suuri osa tuotteen hiilihydraateista on sokereita. Taulukossa ilmoitettu hiilihydraatit, joista sokereita -merkintä kertoo tuotteen kokonaissokerimäärän. On kuitenkin hyvä tietää, että tämä luku ei erittele lisättyä ja luontaista sokeria.

Sokeria kannattaa nauttia vain maltillisesti

Viio muistuttaa, että osa elintarvikkeista sisältää sokeria luontaisesti. Esimerkiksi maitotuotteet sisältävät laktoosia eli maitosokeria ja hedelmissä on runsaasti fruktoosia.

– Ei siis kannata pelästyä, vaikka ravintosisältötaulukossa olisi sokereiden kohdalla jokin lukema, sillä kyse voi olla tuotteen luonnollisesta sokerista. Jos ainesosalistalta ei löydy lisättyä sokeria missään muodossa, taulukon sokerilukema viittaa tuotteen sisältämään luontaiseen sokeriin.

Viion mielestä sokerinkäyttöä vähentäessä kannattaa keskittyä pienentämään lisätyn sokerin kokonaismäärää, mutta myös luonnollisia sokereita olisi hyvä nauttia maltillisesti.

– Esimerkiksi kuivatut hedelmät ja niitä paljon sisältävät elintarvikkeet nostavat verensokeria ja sen myötä insuliinia voimakkaasti, vaikka ne eivät sisältäisi lainkaan lisättyä sokeria. Runsas hedelmäsokerin nauttiminen voi aiheuttaa myös ikäviä suolistovaivoja ja rasvoittaa maksaa erityisesti sille perinnöllisesti alttiilla henkilöillä.

Ihminen on luonnostaan perso makealle, vaikka liiallinen sokerinkäyttö ei tee terveydelle hyvää.

– Kun elimistö on tottunut runsaaseen sokerinkäyttöön, makeaa himoaa jatkuvasti lisää. Ihmisellä on luontainen mieltymys sokeriin, sillä jo äidinmaito on makeaa. Evoluution saatossa makea maku on ohjannut meitä syömäkelpoisen ravinnon äärelle. Runsas sokerinkäyttö kuitenkin altistaa muun muassa kakkostyypin diabetekselle sekä sydän- ja verisuonitaudeille.

X