Julkkikset

Esko Eerikäinen teki elämäntapamuutoksen ja laihtui 22 kiloa – yksi muutos toi hurjat tulokset

Esko Eerikäisellä oli takana useita yrityksiä ennen kuin elämäntapojen muutos onnistui. Miksi se onnistui nyt? Avainasemassa oli monta uutta oivallusta, mutta yksi niistä osoittautui kaikkein tärkeimmäksi.
Teksti: Sari Hannikainen Kuvat: Niclas Mäkelä

Radiojuontaja Esko Eerikäinen, 45, alkoi opetella kesällä 2018 uusia elämäntapoja lääkäri Pippa Laukan avulla. Silloin kuvattiin Olet mitä syöt -tv-sarjaa, jossa Esko tavoitteli parempaa kuntoa ja oloa sekä ylipainon karistamista Pipan johdolla.

– En halunnut tehokuuria tai muutaman kuukauden spurttia. En enää uskonut niihin. Olin yrittänyt vuosien ajan pudottaa painoa liian radikaaleilla ja ehdottomilla tavoilla, eivätkä ne johtaneet muuhun kuin väsymiseen ja vanhoihin tapoihin palaamiseen, Esko Eerikäinen kertoo.

– Pippa sanoi, että tehdään pysyvä muutos, ja ajan kanssa oppisin ymmärtämään, miten painonhallinnasta ja liikunnasta tulee normaali osa arkea. Niin on käynyt.

Vuoden aikana elämäntavoissa on tapahtunut iso muutos, ja Eskon olo on jaksavampi kuin aikoihin. Ohessa painoa on pudonnut 22 kiloa.

Nämä oivallukset auttoivat Eskoa onnistumaan.

1. Lepo on tärkein

– Kun aloitin elämäntapamuutoksen, minulle tehtiin Firstbeat Hyvinvointianalyysi, joka mittaa muun muassa unen laatua. Sain unen osalta tuloksen, joka oli normaalitasoa huomattavasti heikompi. Uneni oli katkonaista, enkä palautunut kunnolla öisin. Tänä kesänä mittaus tehtiin uudestaan Unen SM -kilpailussa, ja tulos oli niin hyvä, että voitin kilpailun. Nykyisin nukun syvää, palauttavaa unta. Vuodessa tapahtui iso muutos. Uneen on vaikuttanut terveellinen ruokavalio ja se, että treenaan nykyisin oikein eli en repivästi vaan tarpeeksi maltillisesti sekä monipuolisesti. Lepään myös riittävästi treenien välillä. Unen laadun parantuminen toi paljon jaksamista arkeen. Sen ansiosta jaksan liikkua säännöllisesti ja pitää kiinni terveellisen kotiruoan ja välipalojen syömisestä.

Esko Eerikäinen

Eskon unen laatu parani vuoden aikana huikeasti.

2. Huolehdi peruskunnosta

– Ennen treenasin niin, että tein 15 minuutin nopean spurtin tai nyrkkeilin tunnin ja vedin itseni heti hapoille. Salilla treenasin raskailla painoilla, ja kuvittelin, että kipeät lihakset ovat onnistuneen treenin merkki. Minulla ei ollut mitään peruskestävyyttä, ja viime kesänä aloin kasvattaa sitä rauhallisilla, pitkäkestoisilla harjoituksilla. Kävin esimerkiksi tunnin pituisilla kävelylenkeillä. Tunti liikuntaa päivässä on sopiva määrä, ja välillä pidän myös lepopäiviä. Salilla kuuntelen oloani ja valitsen vastukset sen mukaan. Välillä teen höllemmin, välillä tiukemmin.

3. Aloita päivä aamiaisella

– Aikaisemmin en syönyt koskaan aamupalaa. Söin ensimmäisen kerran vasta lounaalla – törkeän kokoisen annoksen, koska silloin oli jo törkeä nälkäkin. Sen jälkeen söin pitkin päivää kaikkea mahdollista. Nykyisin aloitan päivän aamupalalla ja syön tasaisin väliajoin, jotta nälkä ei kasva liian isoksi. Silloin annoskoot pysyvät järkevinä. Syön yleensä tavallista kotiruokaa. Valmiit välipalatuotteet olen korvannut jogurtilla ja marjoilla. Elämäntapamuutos ei tarkoita sitä, että herkut pitäisi unohtaa loppuiäksi. Eilenkin söin puolikkaan pitsan. Kun aineenvaihdunta toimii, harrastaa liikuntaa ja ruokavalion perusasiat ovat kunnossa, herkkuhetkistä ei tarvitse kokea morkkista. Ehdottomuus on se, mihin muutos yleensä kaatuu.

4. Juo vettä

– Aineenvaihduntani oli aikaisemmin pysähdyksissä senkin takia, että en juonut vettä juuri ollenkaan. Join pelkästään kevytlimuja. Vettä en saa juotua vieläkään sellaisenaan, mutta olen löytänyt kivennäisvedet. Kun oppii riittävän vedenjuonnin, levon, treenin ja ruokavalion rytmityksen, tuloksia alkaa tulla yllättävän nopeasti ja helposti.

Lue myös: 9 vuotta sitten eronnut Esko Eerikäinen ei ole vieläkään toipunut: ”Jatkan terapiaa niin kauan kuin tarve vaatii”

X