Työ ja raha

Näin tunnistat epäilyttävän verkkokaupan, huijausviestin tai rakkaushuijarin

Opi tunnistamaan huijaukset. Verkkohuijaus voi lymyillä niin ostoksissa, someystävyydessä kuin ilmaiseksi mainostetussa palvelussakin.

Teksti:
Tiina Torppa
Kuvat:
iStock

Moni huijausviesti väittää, että pankkitilisi on hakkeroitu tai vaarassa. Näin tunnistat väärät viestit.

Opi tunnistamaan huijaukset. Verkkohuijaus voi lymyillä niin ostoksissa, someystävyydessä kuin ilmaiseksi mainostetussa palvelussakin.

Mistä kaikkialta huijauksia tulee?

Huijauksia tulee paitsi palveluiksi, kuten pankeiksi tekeytyviltä, myös viranomaisia matkivilta. Kalasteluviestissä voi lukea verovirasto, poliisi, digi- ja viestintävirasto tai melkein mitä vain.

Mitä pitää aina välttää?

Älä mene pankkiin, verkkokauppaan tai verkkopalveluun sähköpostitse tai muuta tietä tulleesta linkistä. Noudata huolellisuutta siinä, minne annat henkilötietosi ja luottokortin tietoja. Joskus huijausviesti tulee omalta ystävältä, jonka tili on kaapattu. Toisinaan huijaus hyödyntää tunnetun henkilön kuvaa tai jopa ääntä.

Miten välttää pankki­huijaus?

Epäile viestejä, jotka muka ovat pankistasi. Moni huijausviesti väittää, että tilisi on hakkeroitu tai vaarassa. Älä anna tunnuslukujasi, älä klikkaa linkkejä.

Pankki tai posti ei lähettele outoja linkkejä eikä ikinä kysele tunnuksiasi tekstiviestillä, sähköpostitse tai somessa.

Oudon viestin tultua voit mennä ilman linkkiä oman pankin sivulle tarkistamaan.

Jos joku jo ryösti pankkitunnukset ja siirsi rahaa, asiakkaalla voi olla oikeus saada hyvitys pankiltaan. Asiakkaan huolimattomuus arvioidaan tapauskohtaisesti.

Jos asiakas ei antanut suostumustaan, maksutapahtuma on oikeudeton. Pankillakin on vastuu, ettei rahaa siirretä oikeudettomasti. Toisin on rakkaushuijauksissa, niissä ihminen itse siirtää rahaa huijarille.

Kuinka tunnistaa rakkaushuijaus?

Somessa tulee kaveri- tai seuraajapyyntö tuntemattomalta ihmiseltä. Kun sen hyväksyy, seuraa tiuhaan viestejä. Kyseessä ei ole kirurgi tai kapteeni, vaan rikollinen, jopa järjestäytynyt rikollisuus.

Huijaukset on taitavasti pohjustettu. Keskustelu tuntuu mukavalta.

Kun sovitte videopuhelun, huijarin videokamera ei toimikaan. Jossain vaiheessa huijarille tulee kiireinen, yllättävä tilanne ja hän tarvitsee rahaa lainaksi.

Rikosuhripäivystyksen verkkosivut neuvovat tarkemmin, kuinka tunnistat rakkaushuijarin. Jos on jo joutunut huijatuksi, rikosuhripäivystys auttaa.

Milloin kannattaa laittaa päälle varoitusvalot?

Huijaukseen viittaa odottamaton viesti, henkilötietojen kysely, kiire ja kaikenlainen patistus vahvistaa jotakin äkkiä. On epäilyttävää, jos henkilö, johon aika vastikään tutustuit, tarvitse yhtäkkiä rahaa muka lainaksi.

Mitä muita verkkohuijauksia viime aikoina on ollut?

Kilpailu- ja kuluttajavirasto kertoo, että Suomessa ja muissa EU-maissa on tapahtunut paljon huijauksia autojen hinta-arvioissa. Arvion mainostetaan olevan ilmainen, mutta kun täyttää omat yhteystiedot, kuluttajalle saapuu lasku. Joskus laskun saamiseen riittää, kun antaa pelkän rekisterinumeron. Laskut ovat 100–250 euroa, ja niitä on jopa karhuttu.

Missä ostoissa on eniten ongelmia?

Kilpailu- ja kuluttajaviraston tietoon tulee paljon huijauksia verkon vaate-, kenkä- ja asustekaupoista.

Miten tunnistan väärän verkkokaupan?

Valeverkkokaupat näyttävät aidoilta, mutta kaupan nimi on usein pitkä ja voi sisältää sanan Helsinki, Suomi tai Finland. Jos ostos vaikuttaa liian hyvältä, googlaa kauppa. Verkkokaupan rekisteröinti Suomeen tai toiseen EU-maahan ei vielä todista luotettavuutta.

Lain mukaan verkkokaupasta täytyy löytyä perustiedot tuotteista ja yrityksestä. Pitää kertoa toimitusehdot, maksutavat ja peruutusoikeus, joka on 14 vuorokautta siitä päivästä, kun saat tuotteen.

Kuluttajaliiton verkkosivuilla on kattava lista tiedoista, jotka verkkokaupassa pitäisi ilmetä. Valeverkkokauppa voi kalastella maksun ohella kortti- ja henkilötietojasi.

Mitä varoa kirppariostossa?

Itse en maksaisi etukäteen näkemättä tuotetta. Epäilisin, jos myyjä laittaa tuotekuvaksi kuvakaappauksen uudesta tuotteesta. Kun osaa tehdä ilmoituksen verkkoon, osannee kuvata myytävänsä. Myyjän profiilikin voi olla tekaistu. Kuluttaja-asiamiehellä ei ole toimivaltaa yksityishenkilöiden välisessä kaupassa. Mutta verkkoalustan rooli pitää ilmetä selvästi ja se, että myyjä on yksityishenkilö eikä osto sisällä peruutusoikeutta.

Onko luotettavia ovelta ovelle -kauppiaita?

On luotettavia myyjiä, mutta kotimyynti sisältää riskejä. Kun myydään jotenkin heikoille kuluttajaryhmille, kuten muistisairaille, haasteet korostuvat.

Varsinkin omakotitaloihin myydään kaikenlaista kattoremontista sisäilmamittauksiin. Jos myyntiin liittyy vielä pyyntö henkilötiedoista, hälytyskellot kannattaa laittaa päälle.

Kuluttajalla on oikeus vaatia harkinta-aikaa, ja kaupan saa yleensä perua. Vaikka tarjous houkuttelisi, kannattaa pyytää kilpailevia tarjouksia. 

Juttu on julkaistu Vivan numerossa 6/2024.

X