Itsetuntemus

Kaipaatko mielenrauhaa arkeesi? Mindfulness-kouluttaja neuvoo 3 tehokasta keinoa, joilla löydät levollisuuden

Mielenrauha horjuu usein työstressin, terveyshuolien tai rahaongelmien vuoksi. Mindfulness-kouluttaja neuvoo, miten levollisuus löytyy.
30.10.2019 Teksti: Tanja Kröger Kuvat: iStock

Mindfulness-kouluttaja Leena Pennanen kertoo, että mielenrauha on vaikeaa saavuttaa, jos keho ja mieli ovat jatkuvassa online-tilassa.

Hän on huomannut mindfulness-kursseillaan, että moni toivoo löytävänsä mielenrauhan hyvin nopeasti, vaikka mielenhallinta vie aikaa.

Kun mielenrauha lopulta löytyy, sen huomaa jännitysoireiden poistumisena ja rauhallisena hengityksenä. Ihminen on tyytyväisempi itseensä, ja se näkyy ulospäin tasapainoisuutena, kykynä kuunnella ja arvostaa muita sekä taitona tehdä vaikeitakin päätöksiä.

Leena vinkkaa kolme keinoa, joiden avulla voi tavoitella lisää mielenrauhaa arkeen.

1 Aisti ympäristöäsi ja löydä mielenrauha

Kun mieli on levoton, kannattaa lähteä viideksi minuutiksi ulos kävelemään reippaasti. Kun keskityt kävelyyn, katkaiset levottomuuden vähitellen. Katsele, kuuntele ja haistele ympäristöäsi eli käytä aistejasi.

Voit kokeilla samaa esimerkiksi, kun matkustat bussissa tai junalla. Keskity hetkeen, älä katso puhelinta.

Kun syöt aamiaista, aisti silloin, miltä ruokasi maistuu. Aistimisen kautta ymmärrät kehosi viestejä herkemmin.

2. Tee mobiilisovellusten harjoituksia

Youtube ja erilaiset mobiilisovellukset tarjoavat runsaasti mindfulness-harjoituksia, joilla voi kehittää mielenrauhaa. Kokeile eri vaihtoehtoja, jotta löydät itsellesi sopivan harjoituksen.

Muun muassa nämä sovellukset voivat lisätä levollisuutta:

Calm: mindfulness- ja uni­sovellus, joka sisältää meditaatioharjoitteita.

Youtuben ASMR-videot: arkisista äänistä koostuvia videoklippejä, jotka voivat tuottaa mielihyvää.

Oiva-hyvinvointiohjelma: mielen ja kehon hyvinvointia lisääviä harjoituksia.

Nature Sounds: luonnon ääniä voi kuunnella esimerkiksi Spotify-musiikkipalvelussa.

Insight Timer: meditaatio-mobiilisovellus.

3. Mene ärsykkeettömään ympäristöön

Mene päivittäin paikkaan, jossa ei ole ärsykkeitä, kuten kännyköitä, radiota ja televisiota. Kävele metsässä, sauno tai tee jotain muuta, missä keho ja mieli lepäävät.

Jos kaipaat ärsykkeettömyyttä myös työpäiviisi, hanki työpaikalle vastamelukuulokkeet tai laita korvatulpat korviin. Pane myös puhelin näköpiirisi ulkopuolelle.

Annan lukijat saavat mielenrauhaa myös näistä:

  • Ulkoilusta.
  • Yksinolosta.
  • Lukemisesta.
  • Ystävien seurasta.
  • Mökkielämästä.
  • Kulttuurista.
  • Lemmikinhoidosta.
  • Käsitöistä.
  • Matkustamisesta.
  • Rukouksesta ja uskosta Jumalaan.
  • Joogasta.
  • Ajatusherkuttelusta.
  • Siivoamisesta.
  • Äidin kanssa juttelusta.
  • Itämaisesta tanssista.
  • Valokuvaamisesta, kuvien katselusta, paluusta onnellisiin hetkiin.

Lähde: Annan lukijakysely

Lue lisää:

Mielenrauhaa metsäjoogasta – 7 asanan voimistava ja rentouttava joogaharjoitus

Harjoita mindfulnessia kävelemällä – 5 harjoitusta, jotka onnistuvat missä vain

Joogamatkalla Intiassa – löytyikö mielenrauha Gangesin rannalta?

Lue myös

Suosittelemme