diabeetikon painonpudotus
Laihdutus

Diabeetikon painonpudotus – laihdu syömällä rasvaa

Ratkaisu loputtomaan painotuskailuun voikin löytyä rasvasta. Ravitsemusterapeutti kertoo mitä monen diabeetikon ruokavaliossa on pielessä.
Teksti: Marja Aalto Kuvat: iStock

Rasvan laadulla on väliä

Joskus diabeetikon painonpudotus on kuin umpisolmussa. Mikään ei tunnu tepsivän. Kitudieetille löytyy yllättävä vaihtoehto.

 

On aika tavallista, että ravitsemusterapeutin vastaanotolle tulee diabeetikko, jolla on tarve laihtua. Joskus diabeetikko on tehnyt jo mielestään kaiken mahdollisen. Paino vain ei laske. Ravitsemusterapeutti Anette Palssalla on tapana yllättää nämä ikuiset laihduttajat. Hän käskee heidän syödä rasvaa.

– Ei tietenkään mitä tahansa rasvaa, vaan hyviä rasvoja, kuten pari lusikallista kasvisöljyä tai vastaava määrä pähkinöitä päivässä. Kun he parin kuukauden kuluttua tulevat seurantaan, he ovat usein ihmeissään: paino laski, vaikka he pitivät neuvoa hulluna. Se on heistä hämmentävää, Palssa kertoo.

Lue myös: Terveelliset välipalat – nämä 9 välipalaa tukevat painonpudotusta

Ikuisten laihduttajien ongelma voi olla se, että ruokavalio koostuu pelkistä hiilihydraateista. Aamiainen voi alkaa oppikirjan mukaan puurolla ja marjoilla ja edetä lounaalla vaikka kasvistäysjyväpastaan. Hyvät rasvat ja proteiinit puuttuvat lähes täysin.

– Aivot ymmärtävät rasvan puutteen niin, että on pula ravintoaineista ja silloin ne antavat keholle käskyn takertua kaikkeen ja varastoida sen energiaksi.

Eli aivoille rasvanpuute on merkki aliravitsemuksesta. Sitä vastaan ihmiskeho on opetellut taistelemaan koko evoluution ajan.

Eivätkä rasvanpuutteen vaikutukset jää vain tähän. Palssa korostaa, miten joka ikinen solu elimistössä tarvitsee rasvaa, koska solujen kalvot rakentuvat niistä. Ensimmäisenä rasvanpuute näkyy ihossa: se kuivuu. Jos rasvanpuute pahenee, alkaa kehon toiminta hidastua. Myös suolen toiminta hidastuu.

– Joskus ummetus johtuukin rasvan puutteesta eikä kuitujen puutteesta, Palssa huomauttaa.

Diabeetikon painonpudotus: vähennä hiilareita

Naisten pitäisi saada hyviä rasvoja vähintään 60 grammaa vuorokaudessa. Proteiiniakin pitäisi saada vähintään gramma per painokilo. Palssa vinkkaa katsomaan netistä vaikka Maito ja terveys -sivuilta laskuria. Sen avulla voi laskea, paljonko missäkin tuotteessa on proteiineja, että niitä saa riittävästi.

– Jos proteiineja ei saa tarpeeksi ruuasta, elimistö alkaa hajottaa lihaksia, koska solut tarvitsevat aminohappoja.

Kun rasvan ja proteiinien määrä on varmistettu, katsotaan hiilareita.

– Yleensä sanotaan, että hiilihydraateista pitäisi saada puolet vuorokauden energiasta. Mielestäni ne voi turvallisesti vähentää 30–40-prosenttiin.

Jos haluaa syödä pääruualla hiilareita, kannattaa Palssan mielestä ottaa korkeintaan kourallinen pastaa, perunaa tai riisiä.

– Ne voi jättää ihan hyvin poiskin, jos syö paljon kasviksia tai haluaa syödä leipää ruuan kanssa.

Koska diabeetikon on syytä syödä paljon kasviksia, saavat he hyvin hiilareita jo siitä että syövät runsaasti kasviksia ja marjoja. Lisäksit tarvitaan pähkinöitä, siemeniä, palkokasveja ja
maitotaloustuotteita.

Hiilareiden laatu kannattaa pitää hyvänä.

– Vaikka sokerin syönti ei aiheuta diabetesta, heiluttaa se veren sokeria. Silloin elimistö alkaa tuottaa enemmän insuliinia.

Ja tästä päästään sellaiseen oravanpyörään, jossa paino vain kertyy.

Lue myös: Kevennä nautiskellen – näin korvaat herkut terveellisemmillä vaihtoehdoilla

 

X