Liikunta

Eroon jenkkakahvoista – Näin treenaat kapean vyötärön esiin

Jos haluat jenkkakahvoistasi eroon, jätä sokeripitoiset herkut väliin ja tee salilla kylkirutistusten sijaan monipuolisempia liikkeitä. Ulkoisilla asioilla, kuten korseteilla, ei voi polttaa rasvaa vatsasta.
3.7.2016 Teksti: Johanna Jantunen Kuvat: iStock

Vaikka jenkkakahvat eivät häiritsisi silmiäsi, niistä kannattaa päästä eroon terveyden vuoksi. Vyötärölihavuus lisää riskiä sairastua muun muassa diabetekseen ja verenpainetautiin.

Jenkkakahvat on mahdollista karkottaa treenin ja ruokavalion keinoin. Vaasalainen personal trainer, ryhmäliikuntaohjaaja ja treenibloggaaja Aino Rouhiainen antaa neljä vinkkiä, joiden avulla voit päästä vyötärömakkaroistasi eroon.

1. Treenaa isoja lihasryhmiä salilla

Liikunta auttaa kuluttamaan lihasten hiilihydraattivarastoja ja polttamaan rasvaa.

– Mitä enemmän lihasmassaa kehossa on, sitä suurempi on kulutus ja sitä helpompi on päästä ylimääräisistä rasvoista eroon, Aino kertoo.

Voimatreeni on tärkeässä osassa jenkkakahvojen karkotuksessa.

Keskivartaloa kannattaa treenata monipuolisilla sykettä nostavilla liikkeillä. Näitä ovat muun muassa vuorikiipeilijä-liike, yleisliike ja lankun erilaiset variaatiot. Keskivartalo aktivoituu tehokkaasti myös silloin, kun kuntosalilla tekee isoja liikkeitä, kuten kyykkyjä ja maastavetoja.

Sen sijaan pienistä, kyljille suunntatuista täsmäliikkeistä ei ole suurta hyötyä.

– Kylki- ja vatsarutistukset ovat aika tehottomia sellaisinaan tehtynä, eivätkä ole paras vaihtoehto rasvanpolton kannalta.

2. Poista ruokavaliosta höttöhiilarit

Treenaamalla on mahdollista muuttaa kehon koostumusta ja polttaa rasvaa, mutta jos jenkkakahvoista todella haluaa eroon, myös ruokavalion pitää olla kunnossa.

– Ylimääräinen rasva viestii aina liiallisesta energiansaannista kulutukseen nähden, Aino sanoo.

Ruokavaliostaan kannattaa minimoida kaikki makeat herkut, sokerit ja nopeat höttöhiilarit. Paitsi että höttöhiilareista saa ylimääräisiä kaloreita, ne voivat aiheuttaa myös insuliinin epätasapainoa.

– Myös hoikat ihmiset voivat kärsiä jenkkakahvoista. Tällöin vyötärölle ja jenkkoihin kerääntyvä rasva kertoo usein insuliinin epätasapainosta. Kun insuliinitaso heittelee jatkuvasti tai on koholla, keho muuntaa syödyt hiilarit helpommin rasvaksi.

Kaikista hiilareista ei kuitenkaan tarvitse luopua jenkkakahvat karkottaakseen, mutta hiilihydraattien laatua ja niiden saannin ajoitusta kannattaa miettiä.

– Hiilihydraattien saanti kannattaa ajoittaa liikunnan ympärille, etenkin treenin jälkeen. Tällöin ne menevät tehokkaammin lihasten käyttöön eivätkä vyötärölle.

3. Muista säännöllinen ruokailurytmi

Päivä kannattaa aloittaa proteiinipitoisella aamupalalla, jotta aamiaisen voimalla jaksaa lounaaseen saakka ilman sokerihampaan kolotusta.

– Monet syövät aamulla paljon hiilihydraatteja. Aamiaisen muuttaminen proteiinipainotteiseksi auttaa hallitsemaan verensokerin heittelyjä.

Lisäksi säännöllisestä ruokailurytmistä on tärkeää pitää kiinni, jottei verensokeri pääse heittelemään päivän aikana.

– Proteiineja ja kuitupitoisia vihanneksia pitäisi syödä mielellään jokaisella aterialla. Hyviä rasvoja ei tule myöskään unohtaa.

4. Unohda poppakonstit

Aino Rouhiaisen mukaan ruokavalio ja liikunta ovat jenkkakahvojen torjunnassa avainasemassa.

– Millään ulkoisilla asioilla, kuten ”waist trainer” -korseteilla, ei voi polttaa rasvaa vatsasta, vaikka kuinka hyvältä se kuulostaisikin.

Toisaalta jenkkakahvoja ei voi myöskään aiheuttaa vaatevalinnoillaan, vaikka urbaanin legendan mukaan lantiolta kiristävät farkut olisivatkin syynä jenkkiksiin.

–Farkut tuskin itsessään lisäävät rasvaa. Toisaalta kiristävät housut voivat aiheuttaa huonon verenkierron vuoksi turvotusta juuri keskivartalon alueelle.

Lue myös:

Haaveena kapeampi vyötärö? – 6 liikkeen tehokas kotitreeni

Jos vyötärö on hoikka, peppu saa olla pyöreä – Ravintovalmentaja suosittelee tiimalasivartaloa

Vyötärölihavuus – Näillä vinkeillä pömppövatsa pois

 

Lue myös

Suosittelemme