Liikunta

Mökkijumppa on kesän miellyttävin treeni! 5 erilaista vaihtoehtoa laiturijumpasta metsäjoogaan

Jumppahetki luonnossa tuo lisäpuhtia kesäpäivään. Näillä lempeillä harjoituksilla hoidat kuntoasi myös mökkireissun aikana.
19.6.2019 Teksti: Roosa Roivainen Kuvat: iStock

1. Laiturijumppa

Lämmin kesätuuli ja lempeiden aaltojen liplatus loihtivat laiturista mitä mainioimman jumppapaikan.

Vie jumppamatto laiturille ja nauti!

Vie jumppamatto laiturille ja nauti!

Martina Aitolehden laiturijumppaa varten tarvitset vain jumppamaton. Treenissä on yhteensä seitsemän liikettä.

Katso kuvalliset ohjeet teholiikkeisiin tästä!

2. Nopea ja tehokas tabata-treeni

Tabata-treeni on HIIT-treenin sukulainen. Kuten HIIT-harjoituksessa, myös tabatassa, harjoituksen kesto ei ole kaikki kaikessa: tärkeintä on, miten tehokkaasti liikkeet tehdään.

Tabata-treenin ideana on, että yhtä liikettä tehdään 20 sekuntia, jonka jälkeen levätään 10 sekuntia. Kierros toistetaan kahdeksan kertaa.

Aito tabata kestää vain neljä minuuttia ja 20 sekuntia, mutta voit tehdä treenin tekemällä useampia eri liikkeitä.

Aito tabata kestää vain neljä minuuttia ja 20 sekuntia, mutta voit tehdä treenin tekemällä useampia eri liikkeitä.

Tehotreeniin ei tarvita ylimääräisiä välineitä, sillä treenin voi kätevästi rakentaa esimerkiksi perinteisten punnerrusten, kyykkyjen ja istumaannousujen ympärille.

Katso tarkemmat vinkit tabata-treeniin tästä!

3. Kolmen liikkeen kotitreeni

Koko kesää ei viitsisi viettää jumpaten, eikä ole syytäkään.

Nämä liikkeet voi tehdä helposti mökkipihalla.

Nämä liikkeet voi tehdä helposti mökkipihalla.

Tällä kolmen liikkeen kotijumpalla treenaat reidet, takapuolen ja vatsalihakset timmiksi pienellä vaivalla.

Lue ohjeet kotijumppan liikkeisiin tästä.

Loihdi mökkiaskareista hyötyliikuntaa

Jos mökkijumppa ei ajatuksena houkuttele, kesämökiltä löytyy takuulla muutakin puuhaa, jolla voi saada hien pintaan. Esimerkiksi perinteiset kotiaskareet ovat erittäin laadukasta hyötyliikuntaa. Näin paljon yleisimmät kotityöt polttavat kaloreita tunnissa:

  • Puutarhatyöt: 339 kaloria tunnissa
  • Ruohonleikkuu: 376 kaloria tunnissa
  • Siivoaminen: 171 kaloria tunnissa
  • Lakaisu: 269 kaloria tunnissa
  • Maalaaminen: 306 kaloria tunnissa

Lähteet: Independent

4. Juoksujalkaa järveen ja järvessä

Saunan jälkeinen viilentävä järvipulahdus on mökkiperinne, josta ei luovuta.

Vesijuoksu sopii kaikenikäisille ja -kuntoisille ihmisille.

Vesijuoksu sopii kaikenikäisille ja -kuntoisille ihmisille.

Uintihetkestä kannattaakin ottaa kaikki tehot irti vesijuoksun avulla. Hyppää siis järveen, pistä keskivartalo töihin ja laita rasva palaamaan!

Lue lisää vesijuoksun mahtavista terveyshyödyistä tästä.

5. Lempeä metsäjooga rentouttaa

Luonnossa oleskelu antaa mökkeilylle oman tunnelmansa. Metsällä on monia terveyshyötyjä ja ympäröivää luontoa voi hyödyntää myös jumppapaikkana.

Metsäjoogassa olennaisinta on tekeminen oman fiiliksen mukaan.

Metsäjoogassa olennaisinta on tekeminen oman fiiliksen mukaan.

 

Metsä on mitä parhain paikka rentouttaa mieli ja kroppa esimerkiksi joogan avulla.

Tämä seitsemän asennon joogatreeni seitsemän asennon joogatreeni vahvistaa, venyttää ja rentouttaa, joten ei kun metsään mars! Samalla reissulla voi vaikkapa poimia kukat juhannusyön taikoja varalle.

Katso ohjeet metsäjoogaan tästä!