Hartiaseudun liikkuvuus
Hartiaseudun liikkuvuutta voi testata yksinkertaisella liikkeellä.
Liikunta

Saatko tehtyä tämän yksinkertaisen liikkeen? Testaa, onko hartiaseutusi liikkuvuus rajoittunut

Hartiaseudun liikkuvuus -testi kertoo, onko yläkropassa liikerajoituksia vai toimivatko nivelet optimaalisesti. Katso ohjeet testiin videolta!
Teksti: Johanna Jantunen Kuvat: Johanna Jantunen

Hartiaseudun liikkuvuus on tärkeää monien arkisten toimien kannalta. Esimerkiksi pukeutumiseen ja hiustenpesuun tarvitaan hartiaseudun liikkuvuutta eli kaularangan, rintarangan ja olkanivelen riittävää liikelaajuutta.

Perimä ja ikä vaikuttavat siihen, kuinka liikkuvat ihmisen nivelet ovat, mutta myös omilla elintavoilla on merkitystä. Esimerkiksi istumatyö ja liian vähäinen liikunnan harrastaminen voivat aiheuttaa liikerajoituksia hartiaseudun alueella.

– On melko yleistä, että hartiaseudun liikkuvuudessa on jonkinlaista rajoitusta, kertoo fysioterapeutti ja personal trainer Päivi Tuomela Kuntokompassista.

Lue myös: Näihin asioihin fyysisessä kunnossa kannattaa panostaa eri ikäisenä – monia iän tuomia vaivoja ja sairauksia voi ehkäistä liikkumalla oikein

Hartiaseudun liikkuvuus -testi: näin se tapahtuu

Hartiaseudun liikkuvuutta voi testata yksinkertaisella liikkeellä.

  1. Asetu seisomaan seinää vasten kengät jalassa tai paljain jaloin. Pidä takapuoli, lapaluut ja takaraivo kiinni seinässä.
  2. Aseta jalat puolitoista jalanmittaa seinästä.
  3. Vie kädet suorina, hartioiden levyisessä asennossa pään yläpuolelle seinää vasten. Kämmenselät tulisi saada kokonaan seinään kiinni. Älä taivuta ranteita.

Katso vielä hartiaseudun liikkuvuus -testi alla olevalta videolta!

Omaa liikkuvuustasoa voi arvioida UKK-instituutin ohjeiden mukaan seuraavasti:

  • Oikeaoppinen suoritus eli ei liikerajoitusta: kämmenselät ovat kokonaan seinässä kiinni.
  • Jonkin verran liikerajoitusta: vain sormenpäät koskettavat seinää.
  • Voimakas liikerajoitus: kädet eivät kosketa seinää lainkaan.

Lue myös: TOS-oireyhtymä särkee niskassa, vie voimat käsistä ja puuduttaa pikkusormen – 2020-luvun istumatyöläisen vitsaus

Mitä tehdä, jos testi ei onnistu kuten pitäisi?

Jos hartiaseudun liikkuvuus -testi paljastaa, että ylävartalossa on liikerajoituksia, kannattaa lähteä tekemään liikkuvuusharjoituksia. Hyviä liikkeitä ovat rintarangan ja olkanivelen liikkuvuutta edistävät harjoitukset.

– Hartiaseudun liikkuvuutta, varsinkin olkanivelen liikkuvuutta, voi kehittää esimerkiksi yksinkertaisella keppiharjoituksella, eli viemällä keppiä suorin käsin ylös ja alas, Päivi Tuomela sanoo.

Varsinaisten liikkuvuusharjoitteiden lisäksi myös esimerkiksi laajalla liikeradalla tehtävät lihaskuntoliikkeet yläkropalle tukevat hartiaseudun liikkuvuuden paranemista.

Koska hartiaseudun liikkuvuuden ongelmat voivat aiheuttaa hankaluuksia arjessa ja aiheuttaa myös kipuja niska-hartiaseudulla, liikkuvuudesta on hyvä pitää huolta.

– Jos liikkuvuus on rajoittunut hartiaseudussa, se saattaa myös altistaa erilaisille vammoille esimerkiksi treenatessa. Tietyt liikkeet, kuten pystypunnerrus, vaativat oikean suoritustekniikan mahdollistamiseksi erityisesti hyvää olkanivelen liikkuvuutta.

Jos tekniikka ei ole hyvä liikerajoituksesta johtuen, hartiaseutu saattaa kuormittua haitallisella tavalla, mikä varsinkin pidemmällä aikavälillä voi tuntua kipuna esimerkiksi olkapäässä.

X