Liikunta

Innostu talvijuoksusta! Listasimme vinkit, joiden avulla pääset talvijuoksemisessa vauhtiin

Ripustatko lenkkarit naulaan ensimmäisten tuiskujen tullessa? Yllätä itsesi tänä talvena ja kokeile juosta seuraavaan kesään asti – ja terveytesi kiittää.
24.1.2020 Teksti: Päivi Pelkonen Kuvat: iStock

Tuoreen tutkimuskatsauksen mukaan juokseminen parantaa merkittävästi terveyttä ja vähentää kuolemanriskiä. Siksi sitä kannattaa harrastaa myös talvella.

British Journal of Sports Medicine -tiedelehdessä julkaistun tutkimuskatsauksen mukaan juokseminen vähentää muun muassa ylipainoa, korkeaa kolesterolia, korkeaa verenpainetta, työkyvyttömyyttä, tyypin 2. diabetesta, sydänsairauksia ja syöpiä. Lisäksi juokseminen parantaa kestävyyskuntoa, sydämen toimintaa, tasapainoa ja aineenvaihduntaa.

Jos juoksu talvella tuntuu vaikealta, voit lohduttautua sillä, että tutkimuskatsauksen mukaan terveysvaikutukset ovat saavutettavissa jo kerran viikossa tehtävän 50 minuuttia kestävän juoksulenkin avulla. Montaa talvilenkkiä viikossa ei siis tarvita.

Terveysvaikutukset eivät myöskään kasva vauhdin myötä. Samanlaisia positiivisia terveysvaikutuksia löytyi kaikilta juoksijoilta, joiden vauhti oli 8 kilometrin ja 13 kilometrin tuntivauhdin välillä. Tutkijat kannustavatkin ihmisiä juoksemaan omalla mukavuusalueellaan, sillä se näyttäisi olevan terveyden kannalta paras vauhti.

Juoksu talvella – näin aloitat harjoittelun

Juokseminen talvella on hyvä tapaa treenata aerobista kuntoa.

Juoksu talvella onnistuu hyvin, kunhan valmistaudut lenkkiin oikein.

Jos vasta aloittelet juoksuharrastusta, lue ensin juoksuvalmentaja Minna Syvälän neuvot tästä.

Jos talviharjoittelu ei ole sinulle tuttua, aloita harjoittelu maltilla. Näiden 12 vinkin avulla opit sietämään juoksemista paremmin, myös talvella.

Kaikessa harjoittelussa kannattaa aina muistaa se, että kehityt siinä, mitä teet. Jos siis haluat oppia juoksemaan, sinun täytyy juosta. Tämän 4 viikon juoksuohjelman avulla pääset harjoittelussa alkuun:

  1. viikon harjoitusohjelma
  2. viikon harjoitusohjelma
  3. viikon harjoitusohjelma
  4. viikon harjoitusohjelma

Onnistu oikeilla varusteilla

Jos arastelet liukasta talvikeliä, panosta talvijuoksuun tarkoitettuihin kenkiin. Vaihtoehtoja on paljon aina maastojuoksukengistä nastakenkiin.

Kenkien lisäksi talvijuoksussa kannattaa huomioida oikeanlaiset vaatteet.

Hyvä nyrkkisääntö on pukeutua lenkille kuin ulkona olisi 10 astetta todellista lämpimämpää. Laita päälle kevyt lämpökerrasto, tuulelta ja tuiskulta suojaava takki, heijastin, otsalamppu, tuubihuivi, juoksuhanskat sekä päähine – ja olet valmis aloittamaan uuden talvijuoksuharrastuksen.

Muut lähteet: Review Across 230,000 People Shows How Much You Need to Run to Lengthen Your Life 

Lue myös: 

Juoksija, vaihtele näitä kolmea eri lenkkityyliä – ja juoksukunto kohenee

Rapakunnosta juoksijaksi – 5 vinkkiä, joiden avulla kuka tahansa oppii juoksemaan

Lue myös

Suosittelemme