Ravinto

Kaalit ovat edullista superruokaa – 7 loistavaa syytä syödä enemmän kaalia

Kotimaiset kaalit ovat superfoodeja parhaimmillaan. Kaaleissa on muun muassa runsaasti vitamiineja ja vatsan toiminnalle tärkeitä kuituja. Kaalit auttavat painonhallinnassa ja hillitsevät kehon hiljasta tulehdusta.
27.9.2017 Teksti: Johanna Jantunen Kuvat: iStock

Kaalit ovat ravinteikkaita, maukkaita ja monipuolisia kasviksia. Listasimme syyt, jotka tekevät kaaleista todellista superruokaa!

1. Kaaleissa on runsaasti vitamiineja ja kivennäisaineita

Folaattia, C-vitamiinia, A-vitamiinia, kalsiumia, rautaa… Kaalit sisältävät monia terveydelle tärkeitä vitamiineja ja kivennäisaineita.

C-vitamiinia on runsaasti esimerkiksi parsakaalissa, lehtikaalissa, ruusukaalissa, punakaalissa ja kukkakaalissa. A-vitamiinia puolestaan saa hyvin kurttukaalista ja parsakaalista.

Folaatin lähteitä ovat lehtikaali, parsakaali, ruusukaali, kukkakaali ja kyssäkaali. Rautaa saa ruusukaalista ja lehtikaalista. Lehtikaalissa on myös magnesiumia, kaliumia ja kalsiumia.

2. Kaalit sisältävät syöpää torjuvia ainesosia

Kaaleissa on rikkiyhdisteitä, jotka antavat kaaleille ominaisen, hieman kitkerän maun ja joilla saattaa olla jopa syöpää torjuvia vaikutuksia. Erityisesti sulforafaani-niminen yhdiste, jota on muun muassa parsakaalissa, ruusukaalissa ja lehtikaalissa, näyttää vastustavan syöpää.

3. Kaalit eivät maksa paljon

Kaalit ovat hinnaltaan edullisia, joten niistä saa valmistettua terveellistä ruokaa halvalla.

4. Hyvää ruokaa suoliston kannalta

Kaaleissa on runsaasti kuituja, jotka tekevät hyvää vatsan toiminnalle. Kaalien syöminen voi esimerkiksi helpottaa ummetusta.

Valkokaalista voi myös valmistaa maitohappokäymisen avulla hapankaalia. Hapankaalissa on suolistomikrobistolle tärkeitä probiootteja ja kuituja.

Joillekin kaalit voivat kuitenkin aiheuttaa vatsavaivoja, kuten turvotusta ja kipristelyä. Tällöin kannattaa kokeilla erilaisia kaalilajeja: kiinankaali ja lehtikaali sopivat usein herkkävatsaisille.

Erilaisia kaaleja

Kaalilajien valikoima on laaja ja monipuolinen. Kaaleihin kuuluvat:

  • Kiinankaali
  • Kukkakaali
  • Kurttukaali
  • Kyssäkaali
  • Lehtikaali
  • Paksoi eli pinaattikiinankaali
  • Parsakaali
  • Punakaali
  • Ruusukaali
  • Suippokaali
  • Valkokaali
  • Varsiparsakaali eli broccoliini

5. Kaalit hillitsevät hiljaista tulehdusta

Kaalien rikkiyhdisteillä on matala-asteista tulehdusta torjuvia ominaisuuksia. Hiljaisen tulehduksen tiedetään altistavan monille sairauksille, joten kaalin syöminen kannattaa myös tästä syystä.

6. Kaalista apua painonhallintaan

Kaalit ovat mainiota ruokaa painonhallinnan kannalta. Kaaleissa on runsaasti ravintoaineita mutta vain vähän kaloreita. Kaalien kuidut auttavat myös pitämään vatsan kylläisenä pitkään.

7. Kaaleista on helppo tehdä erilaisia ruokia

Kaaleista saa valmistettua vaikka mitä! Helpoimpia kaaliruokia ovat lisukkeet: dippikasvikset, keitetyt tai höyrytetyt kaalit, kuten höyrytetty parsakaali tai haudutettu ruusukaali, ja kaalisalaatit, kuten coleslaw tai sitruunakaali.

Kaaliruokien klassikkoja puolestaan ovat kaalilaatikko, kaalikääryleet, haudutettu punakaali, kukkakaalikeitto, kaalipata ja hapankaali. Kokeile myös kaaliwokkia, kaalipiirakkaakukkakaalipizzaa ja parsakaalirisottoa.

Lähteet: Dr. Axe, Healthline, Kotimaiset kasvikset, ReutersWebMD

Kommentit

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *