Terveys

Älä anna selkäkivun rajoittaa elämääsi liikaa – nämä liikuntalajit sopivat selkäkipuiselle

Jopa 80 prosenttia suomalaisista kärsii selkäkivuista jossain vaiheessa elämäänsä. Monipuolinen liikunta ja lempeys itseään kohtaan ovat tärkeässä roolissa selän hyvinvoinnin kannalta, muistutetaan valtakunnallisella selkäviikolla.
16.10.2018 Teksti: Katri Koskinen Kuvat: iStock

Selkäkivut ovat monelle suomalaiselle tuttu ja ikävä vaiva. Selkäkivuista kärsivälle liike on usein paras, jopa ennaltaehkäisevä lääke. Monipuolinen ja säännöllinen liikunta ylläpitää selän hyvinvointia.

– Liikunta tuottaa monelle iloa. Sitä ei kannata lopettaa, vaikka olisikin kipuja. Jos pelkää selkäkipuja, siitä seuraa usein ahdistuneisuutta ja turhautumista, Selkäliiton toiminnanjohtaja Kirsi Töyrylä-Aapio kertoo Selkäliiton tiedotteessa.

– Selkäkipuinen voi aloittaa vaikka vesijuoksusta tai joogasta. Tärkeintä on löytää itselle mieluisin tapa liikkua.

Lue myös: Suomalaiset kärsivät muita eurooppalaisia enemmän niska- ja selkäkivuista – miksi?

Liike on paras lääke

Selkä tarvitsee liikettä pysyäkseen toimintakuntoisena ja terveenä. Monipuolinen ja säännöllinen liikunta suojaa selkävaivoilta, ja liikunnalla on myös kipua lievittävä vaikutus.

Selkäkipuisen kannattaa kokeilla eri lajeja ja löytää itselleen mieluisin tapa liikkua. Kuntoutumisessa ja selkäkivusta toipumisessa keskeistä on myös oma suhtautuminen kipuun.

Pitkään jatkunut ja toistuva selkäkipu johtuu usein muista syistä kuin vakavasta sairaudesta tai hermon puristustilasta. Jopa 80–90 prosentille pitkittyneistä selkäkiputapauksista ei löydy täsmällistä syytä. Tällaisissa tapauksissa kipu ei ole vain kudoksissa vaan sen takana on myös ihmisen mieli.  Se, mitä kannamme mielessämme, näkyy myös kehossamme.

Näin liikutat ja hoidat selkääsi:

Kävely ja arkiliikunta sopivat selkäkivuista kärsivälle.

  • Liikuta selkääsi. Monipuolinen liikunta tekee hyvää selälle. Myös kipeä selkä tarvitsee liikettä toipuakseen. Säännöllinen liikunta vahvistaa kehon omia kivunsäätelyjärjestelmiä, parantaa selän toimintakykyä ja vähentää selkäkipua.
  • Löydä oikea liikuntalaji! Selkäkipuiselle sopivia liikuntamuotoja ovat esimerkiksi kävely, pyöräily ja vesijuoksu.
  • Jaksota rasitusta, liikettä ja lepoa. Selkäkipu johtaa usein liikkumisen välttämiseen ja selän varomiseen. Kipeä selkä tarvitsee kuitenkin sopivassa suhteessa liikettä ja lepoa toipuakseen. Jaksota rasitusta ja liikuntaa pienempiin eriin.
  • Tauota työtäsi. Työn tauottaminen virkistää sekä kehoa että mieltä ja parantaa keskittymiskykyä työtehtäviin. Nouse siis ylös tuolista, jaloittele, juo lasi vettä tai tee taukojumppa.
  • Muista palautua. Sekä keho että mieli tarvitsevat aikaa myös palautua. Palautumista edistää mikä tahansa itselle mieluinen toiminta, kuten harrastus, ystävien tapaaminen tai vaikka leppoisa oleskelu.
  • Arvosta unta. Unihäiriöt voivat aiheuttaa tai pahentaa selkäkipuja. Riittävä ja hyvälaatuinen uni on tärkeää sekä aivojen että kehon toiminnan palautumiselle.
  • Suhtaudu kipuun lempeän hyväksyvästi. Selkäkipu ei ole mukava asia, mutta se ei ole vaarallista. Aivot toimivat kuin vahvistin: mitä enemmän liität kipuun huolta ja ajatuksia, sitä kovemmaksi selkäkipu muuttuu.
  • Ole armollinen itsellesi. Kun selkä on kipeä, älä vaadi itseltäsi liikaa. Aseta kohtuullisia tavoitteita ja iloitse pienistäkin päivittäisistä onnistumisista.
  • Selkäkivun todellinen syy voi yllättää – aina hieronta tai liikunta eivät auta.

Selkäkipuja?

Näin hoidat selkää liikunnalla

Muista venyttely!

Joka neljäs kärsii selkäkivuista – faktoja selkäkivusta:

  • Jopa 80 prosenttia suomalaisista kärsii selkäkivuista jossain vaiheessa elämäänsä. Viimeisen 30 päivän aikana selkäkipua oli kokenut 44 prosenttia miehistä ja 48 prosenttia naisista. Suurin osa selkäkivusta on kuitenkin hyväennusteista, eikä selkäkipuun liity sairautta.
  • Selkäoireet ovat yleisimpiä syitä sairauspoissaoloihin. Kela maksoi viime vuonna sairauspäivärahoja selkäsairauksien takia noin 97,2 miljoonaa euroa ja korvattuja päiviä oli yli 1,7 miljoonaa.
  • Selkäkivuille altistavia tekijöitä ovat esimerkiksi liikunnan vähäisyys, ylipaino, tupakointi, psykososiaaliset tekijät (stressi, masennus, heikentynyt työtyytyväisyys), raskas fyysinen työ ja tapaturmat.

Lähde: Selkäkanava, Selkäliitto

Maailman selkäpäivää (World Spine Day) vietetään vuosittain 16. päivä lokakuuta. Päivällä halutaan kiinnittää huomiota selän terveyteen ja selkävaivojen ehkäisyyn.  Maailman selkäpäivän yhteydessä Suomessa vietetään valtakunnallista selkäviikkoa 15.–21.10.2018. Tämän vuoden teemana on ”Love Your Spine” eli ”Rakasta selkääsi”. Teemalla kannustetaan ihmisiä huolehtimaan selästään ja suhtautumaan selkäänsä rakastavasti. 

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Suosittelemme