Alemmuuskompleksista kärsivä vertailee itseään jatkuvasti muihin ja kokee, ettei ole riittävä.
Itsetuntemus

Ajatteletko olevasi muita huonompi? Näin tunnistat jopa uupumiseen johtavan alemmuuskompleksin ja työstät sitä

Jos sinusta tuntuu jatkuvasti siltä, että muut ovat parempia kaikessa, etkä koe oloasi riittäväksi, saatat kärsiä alemmuuskompleksista. Siitä voi kuitenkin treenata pois parantamalla itsetuntoa.
Teksti: Janna Nousiainen Kuvat: iStock

Ajatteletko usein olevasi muita huonompi ja vertailetko saavutuksiasi jatkuvasti muihin? Saatat kärsiä niin sanotusta alemmuuskompleksista. Termin on kehittänyt aikoinaan Alfred Adler, ja nykyisin se yhdistetään yleisimmin huonoon itsetuntoon.

Alemmuuskompleksista kärsivä ihminen kokee paljon epävarmuuden ja alemmuuden tunteita sekä ajattelee muiden aina olevan itseään parempia, viisaampia tai kauniimpia.

– Alemmuuskompleksista kärsivä voi yrittää kompensoida ponnistelemalla kovasti ja yrittämällä olla riittävä muille ihmisille. Toisaalta hänestä tuntuu, että vaikka kuinka ponnistelisi, se ei riitä ja tuota tunnetta, että olisi tarpeeksi hyvä. Se voi johtaa uupumiseen, Pihlajalinnan psykologi Hanna Lemmetyinen kertoo.

Uupumista voi tapahtua etenkin työelämässä, jos kokee tarvetta koko ajan puskea kovemmin tai pelkää, että ei olisi työntekijänä riittävä. Alemmuuskompleksi voi kuormittaa myös muilla elämän osa-alueilla, kun ihminen kokee jatkuvasti olevansa muita huonompi.

– Se on todella raskas ja ikävä tunne, joka voi vetää mielialaa matalaksi ja altistaa masennukselle.

Lue myös: Seiskan suoritus riittää – 6 oivallusta, joiden avulla puolitat vaatimustasosi ja tuplaat onnellisuutesi

Mistä alemmuuskompleksi eli huono itsetunto johtuu?

Alemmuuskompleksin syntyyn vaikuttavat monet eri tekijät. Jos lapsena ei ole kokenut olevansa hyväksytty, rakastettu ja riittävä juuri omana itsenään, voi alemmuuskompleksi kehittyä, kun ihmiselle ei kehity hyvää itsetuntoa.

– Jos ei ole saanut suojaavaa kokemusta jo ihan lapsena tai taaperona siitä, että on hyväksytty, rakastettu ja kiinnostava sellaisena kuin on, se voi altistaa sille, että ihmiselle kehittyy alemmuuskompleksi ja huono itsetunto.

Koulukiusaaminen voi kehittää tai vahvistaa jo olemassa olevaa alemmuuskompleksia. Jos samoja kokemuksia on jo varhaislapsuudesta, koulukiusaaminen vain vahvistaa varhaislapsuuden kokemuksia ja sen aiheuttamia haavoittuvuuksia. Kiusaamisen, syrjimisen ja torjutuksi tulemisen aiheuttamat kipeät kokemukset voivat seurata ihmistä myös koko aikuisiän.

Lue myös: Näin koulukiusaamisen jättämät jäljet voivat ilmetä aikuisiällä – asiantuntija: ”On hyvä tietää, mistä oma käytös johtuu”

Alemmuuskompleksi voi näkyä kahdella tavalla käyttäytymisessä

Alemmuuskompleksi yleensä näkyy ihmisellä joko ylikorostuneena itsevarmuutena tai vetäytyvänä käyttäytymisenä.

Vetääntyvä ihminen ei halua olla liikaa esillä, mikä voi näkyä esimerkiksi arkuutena tai ujoutena.

– Voi olla arka ottamaan kontaktia toisiin ihmisiin, ja siitä saattaa seurata yksinäisyyttä, Lemmetyinen kertoo.

Vetäytyminen on yksi selviytymiskeino, koska sen avulla ihminen välttelee tilanteita, joissa kokisi alemmuuden tunnetta. Lemmityisen mukaan silloin myös positiiviset kokemukset ja vahvistukset, joiden avulla itsetunto kohenisi, voivat jäädä saamatta.

– Ongelma saattaa lähteä pahenemaan ja tietyllä tavalla selviytymiskeino vahvistaa ongelmaa.

Nainen istuu sohvalla ja halaa polvia. Alemmuuskompleksi voi aiheuttaa muun muassa uupumista.

Jatkuva itsensä muihin vertailu voi uuvuttaa.

Ylikorostuneella itsevarmuudella taas yritetään peittää omaa huonoa itsetuntoa. Huono itsetunto voi näkyä muiden pilkkaamisena ja vähättelynä. Ihminen ei itse välttämättä edes ole tietoinen, että tarve katsoa muita alaspäin voi kummuta huonosta itsetunnosta.

– Ihminen saattaa nostaa itseään jalustalle tai vähätellä muita vähän piilossakin. Se voi alkaa vaikuttaa ihmissuhteisiin. Eihän sellainen ihminen ole muiden mielestä mukava, mikä taas vahvistaa sitä kokemusta, että hänestä ei tykätä tai häntä kohdellaan väärin.

Itsetuntoa voi parantaa

Miten alemmuuskompleksia on mahdollista työstää? Ensin olisi tärkeää tiedostaa ja tunnistaa omasta huonosta itsetunnosta kumpuavat ajatukset ja käyttäytymismallit. Pelkkä tiedostaminen ei kuitenkaan yksinään auta, vaan täytyy myös uskaltaa pyrkiä saamaan itsetuntoa parantavia kokemuksia ja uskomuksia.

Lemmityisen mukaan ihmiset kiinnittävät valikoivasti huomiota eri asioihin. Jos ihminen pelkää, ettei hän ole tarpeeksi kiinnostava tai etteivät muut tykkää hänestä, hän kiinnittää usein huomiota näitä pelkoja vahvistaviin asioihin.

Lemmityisen mukaan olisi tärkeä oppia arvostamaan omia ominaispiirteitään.

– Monet ajattelevat, että pitäisi olla tuollainen tai tällainen ennen kun voi arvostaa itseään. Pitäisi yrittää tunnistaa oma ominaislaatuisuus ja arvostaa sitä.

Kun on hellempi itseään kohtaan, voi helpommin saada kokemuksia, joissa kokee olevansa rakastettu ja hyväksytty juuri sellaisena kuin on.

– Sitten voi yrittää muuttaa niitä vääriäkin uskomuksia, mitä on itsestä.

Mikä voisi auttaa huonoon itsetuntoon?

  • Vältä vertailua muihin ja pyri sen sijaan miettimään, mitä ovat omat arvosi ja mitkä asiat ovat itsellesi arvokkaita.
  • Usko olevasi ainutlaatuinen, lakkaa kilpailemasta muiden luomissa sarjoissa tai odotuksissa.
  • Pitkä hyvä parisuhde voi vahvistaa ja korjata huonoa itsetuntoa.
  • Apua huonon itsetunnon parantamiseen voi hakea myös terapiasta.

.
X