Itsetuntemus

Unohda laihdutus! 4 lempeää ohjetta, jotka auttavat näkemään oman vartalosi ainutlaatuisuuden

Mitä tapahtuu, kun unohtaa hetkeksi jatkuvan painon vahtaamisen? Luultavasti ei mitään ylitsepääsemätöntä. Varaudu kuitenkin siihen, että elämänlaatusi saattaa parantua, kun muistat suhtautua kehoosi ja itseesi lempeämmin.
6.5.2019 Teksti: Roosa Roivainen Kuvat: iStock

Pakkomielteinen puntariin tuijottaminen saa meidät tuntemaan olomme helposti onnettomaksi, eikä kaloreiden laskeminen tue kokonaisvaltaista elämäntaparemonttia. Jokaisella meistä on oma myös biologinen ihannepainomme, johon vartalomme pyrkii, kun syömme monipuolisesti ja liikumme normaalisti.

Toukokuun 6. päivä vietetään Syömishäiriöliiton Älä laihduta -päivää. Tempaus kannustaa kaikkia arvostamaan kehonsa ainutlaatuisuutta ja luopumaan geneerisistä, kapeutta korostavista kauneusihanteista.

Merkkipäivän kunniaksi kokosimme neljä Syömishäiriöliiton koostamaa kaunista ajatusta, joiden avulla voimme opetella armollisuutta niin itseämme kuin muitakin kohtaan.

1. Hyväksy epätäydellisyys

Lupaus: Tänään en vertaa itseäni muihin. 

Muistele, milloin viimeksi vertailit itseäsi muihin. Millaisia tuntemuksia se sai sinussa aikaan?

Meistä jokainen sortuu peilaamaan itseämme toisiin ihmisiin. Tämä on erityisen helppoa varsinkin sosiaalisessa mediassa, jossa ihmiset usein korostavat onnen ja menestyksen hetkiä.

On kuitenkin tärkeää muistaa, ettei kenenkään elämä ole aina ruusuilla tanssimista. Epätäydellisyyden hyväksyminen parantaa elämänlaatua huomattavasti – olemme jokainen omia, ainutlaatuisia yksilöitämme, joten itsensä peilaaminen toisiin ihmisiin on tarkemmin ajateltuna järjetöntä.

Seuraavan kerran, kun huomaat ajattelevasi negatiivisesti itsestäsi, muista ettei maailmassa ole kahta samanlaista ihmistä. Sinun kehosi, taitosi, ajatuksesi ja kauneutesi ovat kaikki uniikkeja. Arvosta itseäsi!

2. Nauti ruoasta

Lupaus: Tänään nautin jokaisesta suupalasta, jonka syön. 

Muistatko, kun lapsena pystyit nauttimaan lempiruoastasi hyvällä omallatunnolla?

Jokainen suupala on nauttimisen arvoinen – myös aikuisiällä. Laihduttamiskulttuurin johdosta olemme kuitenkin oppineet rajoittamaan syömisiämme ”linjojemme” takia. Ravinto antaa meille energiaa, mutta se myös hellii mieltämme ja hoitaa sosiaalisia suhteitamme.

Syömisen ei tulisi aiheuttaa ahdistusta tai huolta, vaan olla yksi päivittäisistä ilonaiheistamme.

3. Harrasta liikuntaa, koska sinulla on oikeus hyvään oloon

Lupaus: Tänään liikun hyvän olon vuoksi, en laihtuakseni tai muokatakseni kehoani.

”Hikeä ja kyyneleitä. No pain, no gain. Se mikä ei tapa, vahvistaa.”

Tuttuja lausahduksia, eikö? Liikunnasta on tullut monelle hyvin tulospainotteista – jopa meille, jotka ennen lähdimme kävelylle raittiin ilman, auringonpaisteen ja hyvinvoinnin takia.

Tulospainotteisessa liikunnassa kadotetaan helposti liikunnan yksi tärkeimmistä ulottuvuuksista, eli aito liikkumisen ilo.

Kannustammekin tänään jokaista salille, ryhmäliikuntaan tai lenkkipolulle suuntaavaa liikkumaan vain ja ainoastaan hyvän olon vuoksi. Liikunta ei ole rangaistus, vaan siitä saa nauttia samalla tavalla kuin muistakin harrastuksista.

4. Unohda vaa’an lukema ja keskity terveystekoihin

Lupaus: Tänään en punnitse enkä mittaa itseäni. 

Numerot ovat vain numeroita. Tai niinhän me ajattelemme, ennen kuin sallimme sen määritellä itsemme.

Vaa’an lukema saattaa aiheuttaa ahdistusta, surua ja jopa itseinhoa. Sen jatkuva tuijottaminen on yksi haitallisimmista teoista, joita voimme itselletunnollemme tehdä.

Puntari voi antaa tietynlaista suuntaa elämäntapoihin, mutta painon ei pitäisi määritellä sinua ihmisenä. Sen sijaan, että murehdit puntarin lukemaa, lupaa tänään itsellesi, että teet yhden terveysteon, joka saa sinut oikeasti hyvälle mielelle.

Mene kävelylle, juo enemmän vettä, kuuntele lempimusiikkiasi tai anna itsellesi hetki aikaa vain rentoutua arjen kiireiden keskellä.

Lue myös

Suosittelemme