Mansikka.
Mansikan c-vitamiini ja kuitupitoisuus tekevät siitä terveellisen lisän ruokavalioon.
Ravinto

Mansikalla on paljon väitettyjä terveyshyötyjä, mutta pitävätkö ne paikkansa? Kysyimme asiantuntijalta kesän superherkusta

Onko mansikan ravintosisältö sellainen, että se ehkäisee kakkostyypin diabetesta tai onko mansikalla positiivisia vaikutuksia seksuaalisuuteen? Kysyimme asiantuntijalta 10 kysymystä mansikasta.
Teksti: Janna Nousiainen Kuvat: iStock

Mansikka on yksi kesän parhaimmista herkuista. Se ei vain maistu hyvältä, vaan mansikan ravintosisältö on myös mitä mainioin: Mansikassa on paljon c-vitamiinia, ja syömällä reilut kolme desilitraa mansikoita saa täytettyä koko päivän c-vitamiinitarpeen. Samalla saa kuituja yhtä paljon kuin syömällä lautasellisen kaurapuuroa.

Mansikan terveyshyödyistä liikkuu paljon tietoa, mutta kuinka terveellinen mansikka oikeasti on, ja mitkä sen väitetyistä terveyshyödyistä pitävät paikkansa?

Kysyimme Terveystalon ravitsemusterapeutti Katja Nissiseltä 10 kysymystä mansikasta.

1. Millainen on mansikan ravintosisältö? Voiko sitä kutsua terveelliseksi herkuksi?

”Sanoisin, että mansikoilla voi herkutella aika huolettomasti. Mansikka on kevyttä syötävää, ja siitä ei tule hirveästi ylimääräistä energiaa. En näe syytä rajoittaa mansikan syöntiä sen kummemmin, mutta aina kannattaa kuitenkin syödä kohtuudella ja rauhassa ajatuksen kanssa.”

2. Suojaako mansikka sydän- ja verisuonitaudeilta?

”Tutkimuksissa on jonkin verran viitteitä siitä, että mansikka hillitsisi matala-asteista tulehdusta ihmisen elimistössä, ja se saattaa vähentää sydän- ja verisuonitautien riskitekijöitä.”

3. Ehkäiseekö mansikka kakkostyypin diabetesta?

”Mansikoiden, kuten kaikkien marjojen, hedelmien ja kasvisten, runsas käyttö yleensä suojaa kakkostyypin diabetekselta. Ruokavalio on kuitenkin kokonaisuus, enkä suoraan sanoisi juuri mansikan ehkäisevän kakkostyypin diabetesta.”

Mansikan ravintosisältö.

Mansikan ravintosisältö tekee marjasta erinomaisen kesäherkun. Kokeile sitä esimerkiksi raikkkaana lisänä salaatteihin.

4. Ehkäiseekö mansikka syöpää?

”Solututkimuksissa on tutkittu, että mansikan sisältämät antosyaanit saattaisivat estää syöpäsolujen kasvua. Sellaisia tutkimuksia ei tietääkseni ole kuitenkaan tehty ihmisillä, jossa selviäisi, että reilulla mansikan syönnillä voisi ehkäistä syöpää.”

5. Voiko mansikkaa syömällä ehkäistä tai hidastaa Alzheimerin tautia?

”Ei ole mitään selvää näyttöä, että syömällä mansikan päivässä voisi hoitaa Alzheimerin tautia. Mutta ei kasvisten, marjojen ja hedelmien syömisestä ainakaan haittaa ole Alzheimerin taudin ehkäisemisessä tai hidastamisessa.”

6. Vaikuttaako mansikka positiivisesti seksuaalisuuteen?

”En usko, että yhdellä ruoka-aineella on suurta vaikutusta seksuaalisuuteen. Seksuaalisuuteen vaikuttaa ennemminkin kokonaisvaltaisesti hyvä ruokavalio sekä riittävä lepo ja liikkuminen.”

7. Onko pakastetun ja tuoreen mansikan ravintosisältö samanlainen?

”Pakastemansikka on ihan yhtä hyvä ravintoaineiden lähde kuin tuore mansikka. Pakastemansikassa on hiukan vähemmän vesiliukoisia vitamiineja, mutta muuten ravintoaineet ovat aika lailla tallella. Sulatuksen pitäisi tapahtua nopeasti: esimerkiksi mikrossa tai kattilassa kannen kanssa, jotta vesiliukoiset vitamiinit eivät haihdu veden mukana. Pakastetun mansikan voi syödä myös jäisenä.”

8. Kuinka paljon mansikoita tulisi syödä saadakseen sen terveysvaikutukset?

”Kaikkia marjoja, hedelmiä ja kasviksia suositellaan syötävän vähintään 5–6 kourallista päivässä, mutta niitä voi syödä hyvin enemmänkin. Olisi hyvä, jos kourallisista puolet olisi hedelmiä tai marjoja, vaikka sitten mansikoita.”

9. Onko siitä haittaa, jos mansikoita syö liikaa?

”Osa saa oireita, jos mansikoita syö liikaa kerralla. Esimerkiksi vatsa voi mennä sekaisin, ja mansikan vesipitoisuuden takia voi joutua käymään tiheämmin vessassa. Mansikalle voi myös olla allerginen. Mansikat ovat kevyitä eikä niissä ole paljon energiaa, mutta mitään ruokaa ei kuitenkaan tulisi syödä ähkyyn asti.”

10. Onko mansikka jollain tavalla parempi kuin muut marjat tai hedelmät?

”Yhtä yksittäistä marjaa tai hedelmää ei voi nostaa muiden yläpuolelle. Suosittelisin marjojen ja hedelmien runsasta sekakäyttöä. Esimerkiksi mustaherukassa on paljon enemmän kuituja kuin mansikassa. Suosittelisin syömään marjoja sesongin mukaan, tuoreena marjat ovat parhaimmillaan.”

X