Turvotus
Jalkojen turvotusta voi helpottaa nostamalla jalat välillä ylös.
Terveys

Taltuta turvotus koko kropassa! Näin pääset eroon silmäpusseista, pöhöttävästä vatsasta ja turvonneista jaloista

Helle, grilliruoka ja tissuttelu saattavat näkyä ja tuntua koko kropassa. Erityisesti suolainen ruoka ja alkoholi keräävät nestettä elimistöön. Lue, miten pääset eroon silmäpussien, vatsan ja jalkojen turvotuksesta.
Teksti: Anniina Nirhamo Kuvat: iStock

Kesällä helle ja lomalle tyypilliset ruokailutottumukset keräävät helposti nestettä kehoon, mikä näkyy turvotuksena etenkin jaloissa ja kasvoissa. Suolainen ruoka ja alkoholi keräävät nestettä elimistöön, joten jos kroppa tuntuu turvonneelta, kannattaa heti ensimmäiseksi vähentää suolan käyttöä ja lisätä veden juontia.

Vatsan pöhötys taas johtuu useimmiten suolistoon kerääntyneestä kaasusta, josta voi myös päästä eroon kiinnittämällä huomiota ruokavalioon. Esimerkiksi hiilihapolliset juomat keräävät suolistoon ilmaa, mikä tuntuu ja näkyy vatsan pömpöttämisenä. Tästäkin syystä on tärkeää suosia janojuomana vettä.

Lue, miten pääset eroon turvotuksesta koko kehossa.

Silmäpussit: Kokeile viilennystä

Turvonneet kasvot ja pussit silmien alla voivat johtua monesta syystä, mutta satunnainen turvotus liittyy yleensä ruokavalioon. Suolainen ruoka ja alkoholi keräävät nestettä, mikä näkyy etenkin kasvoissa.

Vatsallaan nukkuminen pahentaa kasvojen turvotusta, sillä kasvojen alueelle kohdistuva paine saa nesteen kerääntymään kasvoihin.

Silmäpusseja voi pienentää erilaisilla viilentävillä konsteilla, sillä viileys laskee turvotusta. Kokeile silmien alle esimerkiksi viileitä lusikoita tai kurkkuviipaleita.

Iän myötä silmänympärysiho ohenee, mikä saattaa pahentaa silmäpusseja. Valitse silmänympärysiholle oma kosteusvoiteensa. Silmänympärysvoiteilla voi myös kokeilla vähentää turvotusta.

Pöhöttävä vatsa: Testaa erilaista ruokavaliota

Suolan ja alkoholin lisäksi nestettä keräävät nopeat hiilihydraatit, joita on esimerkiksi pastassa ja vaaleassa leivässä. Kokeile siis jättää höttöhiilarit pois ruokavaliostasi.

Vatsan turvotus voi johtua myös ummetuksesta, joten varmista, että syöt riittävästi kuituja, juot vettä ja liikut tarpeeksi. Kuituja saa esimerkiksi marjoista ja vihanneksista.

Useimmiten vatsan pömpötyksen syy on sinne kerääntynyt kaasu. Syö rauhallisesti, sillä hotkiessa tulee nieltyä helposti myös ilmaa. Samoin hiilihappopitoisia juomia nauttiessa vatsaan kertyy ilmaa, joten juo mieluummin vettä.

Myös tietyt vihannekset keräävät suolistoon kaasuja. Jos vatsan turvotus vaivaa, kokeile vähentää FODMAP-hiilihydraatteja sisältäviä ruokia. Niitä ovat esimerkiksi palkokasvit, sipulit, kaalit ja sienet.

Liikunta helpottaa turvotusta ja saa suolistokaasut liikkeelle.

Turpoavat jalat: Muista liikkua!

Kuuma sää vaikuttaa erityisesti jalkojen turvotukseen, sillä helle saattaa saada laskimoiden toiminnan hidastumaan. Silloin veri palaa hitaammin jaloista ylöspäin, laskimoihin syntyy painetta, ja nestettä tihkuu kudoksiin.

Liikkumattomuus pahentaa jalkojen turvotusta. Jalat koukussa istuminen aiheuttaa sen, että veri ei pääse kunnolla kiertämään alaraajoissa.

Muista siis esimerkiksi pitkien automatkojen aikana pitää verryttelytaukoja, suoristaa jalat tai nostaa ne välillä ylös. Istumatyöläisen on hyvä nousta jaloittelemaan useita kertoja työpäivän aikana.

Turpoavien jalkojen kanssa kannattaa käyttää kenkiä, joissa jaloilla on tilaa hengittää. Jalkoja voi myös liottaa viileässä vedessä. Jos turvotus on pidempiaikaista ja kyseessä on esimerkiksi laskimoiden vajaatoiminta, kokeile tukisukkia.

Lähteet: Terveyskirjasto, Terveyskirjasto, Healthline, WebMD, WebMD, Mayo Clinic

X