Mustasukkaisuus parisuhteessa.
Mustasukkaisuuden tunteet voivat kuormittaa parisuhdetta.
Ihmissuhteet

Mustasukkaisuus parisuhteessa kumpuaa ennen kaikkea turvattomuudesta – asiantuntija neuvoo 3 tapaa päästä eroon uuvuttavasta tunteesta

Mustasukkaisuuden aiheuttama reaktio kestää keskimäärin kaksikymmentä minuuttia, jonka aikana pitäisi pidättäytyä tekemästä mitään. Kysyimme asiantuntijoilta, miten omaa mustasukkaisuuttaan voi työstää.
Teksti: Janna Nousiainen Kuvat: iStock

Mustasukkaisuus parisuhteessa on tavallinen tunne, ja suuri osa ihmisistä kokee sitä jossain vaiheessa elämäänsä. Syyt mustasukkaisuuden takana ovat yksilöllisiä, mutta usein silloin ihmisessä herää epävarmuutta ja esimerkiksi pelkoa kumppanin menettämisestä.

Sexpon Ihmissuhdeterapiakeskuksen johtaja ja kliininen seksologi Tiina Vilponen kertoo, että mustasukkaisuuden tunteen voi laukaista jokin ulkoinen tekijä, kuten tapahtuma, tai henkilön oma ajatus tai tunne, joka ei suoraan perustu mihinkään todelliseen tilanteeseen.

– Ihmisellä voi olla pelko siitä, että kumppani olisi esimerkiksi ihastunut toiseen tai joku toinen olisi ihastunut hänen kumppaniinsa.

Mustasukkaisuus parisuhteessa kuormittaa

Mustasukkaisuuden aiheuttamat tunteet ja reaktiot voivat olla todella voimakkaita.

– Se voi olla hyvinkin ahdistava tunne ja aiheuttaa suurta epävarmuutta. Mustasukkaisuus voi aiheuttaa monenlaisia stressin oireita, joita ovat esimerkiksi univaikeudet tai keskittymisvaikeudet, Vilponen kertoo.

Sen lisäksi, että mustasukkaisuuden tunteet voivat kuormittaa henkilöä itseään, voivat ne myös kuormittaa parisuhdetta. On raskasta molemmille, jos toinen koko ajan epäilee uskottomuudesta tai siitä, ettei kumppani enää rakastaisikaan. Mustasukkaisuuden tunteen pitkittyessä ja voimistuessa voi käytös omaa kumppania kohtaan myös muuttua.

– Jos epäilee esimerkiksi pettämistä, voi henkilö alkaa käyttäytymään sekä itseään että suhdettaan vahingoittavalla tavalla, vaikka hänellä ei olisi varsinaista tietoa, vaan pelkkä epäily. Silloin hän tulkitsee kumppanin käytöstä omista mustasukkaisuuden tunteistaan käsin, Vilponen sanoo.

Mustasukkaisuuden tunne on vahva reaktio 

Mustasukkaisuuden tunteen vallassa on tärkeä tunnistaa tunne ja ymmärtää omia reaktioitaan paremmin. Polyamorisiin suhteisiin perehtyneen sosiologi Kitti Suorannan mukaan mustasukkaisuus on sanana huono: tärkeämpää olisi ymmärtää, mitä niin sanotun mustasukkaisuuden takana on. 

– Se on usein hermojärjestelmän säätelyyn kytkeytyvä ahdistunut pakene tai taistele -reaktio. Se saattaa olla hyvinkin voimakas fyysinen ahdistus – tunne, joka hyökyy päälle. Sana mustasukkaisuus ikään kuin peittää sen, että kyse on pelon ja ahdistuksen kaltaisesta reaktiosta, joka kytkeytyy turvattomuuden kokemukseen siinä hetkessä, Suoranta kertoo. 

Lue myös: Miltä ahdistus tuntuu? Tällaisia ovat ahdistuksen psyykkiset ja fyysiset oireet

Pakene tai taistele -tilassa ihminen ei Suorannan mukaan ajattele järkevästi, eikä hän ole niin sanotusti oma itsensä. 

– Olen lukenut, että se reaktio kestää noin kaksikymmentä minuuttia – sen jälkeen helpottaa, Suoranta kertoo.

Nainen makaa sohvalla ja katsoo ahdistuneena puhelinta. Mutsasukkaisuus parisuhteessa on kuluttavaa.

Mustasukkaisuus parisuhteessa aiheuttaa usein suuria tunteita. Mustasukkaisuuden tunteen vallassa ei kannata kuitenkaan tehdä hätiköityjä johtopäätöksiä.

Suoranta ja Vilponen ovat molemmat sitä mieltä, että olisi tärkeää tunnistaa oma mustasukkaisuutensa ja pyrkiä rauhoittumaan, kun reaktio on päällä. Mustasukkaisuuden tunteen vallassa ihminen saattaa ajatella, tuntea ja tehdä asioita, joita ei normaalissa tilassa tekisi. 

– Kannattaa odottaa, että palautuu normaaliin turvallisuuden tilaan, eikä mene turvattomuusahdistuksessaan tekemään mitään tyhmää, Suoranta sanoo.

Polyamorisissa suhteissa koetaan myös mustasukkaisuuden tunteita

Polyamorisessa suhteessa useampi ihminen on keskenään parisuhteessa, toisin kuin monogaamisessa kahden ihmisen suhteessa. Olisi harhaluulo uskoa, että polyamorisissa suhteissa ihmiset eivät kokisi mustasukkaisuuden tunteita. Polyamoriassa ihmiset vain tietoisesti altistavat itsensä tilanteille, joissa he voivat kokea mustasukkaisuuteen liitettäviä tunteita. 

Suoranta kertoo, että polyamoriaa käsittelevissä oppaissa usein neuvotaan pysähtymään mustasukkaisuuden tunteen äärelle ja tutkimaan, mitä tunteen taustalla on. Vasta kun ymmärtää mustasukkaisuuden tunnetta ja sen taustalla olevia asioita paremmin, voi niitä työstää. 

Mustasukkaisuus parisuhteessa: pariskunta makaa sängyssä surullisena.

Mustasukkaisuus parisuhteessa ei ole vain monogaamisissa suhteissa elävien ongelma. Myös avoimissa suhteissa ja polyamorisissa suhteissa koetaan samanlaisia tunteita.

– Ensimmäinen neuvo on, että pitää ymmärtää, että ihmisellä on mustasukkaisuuden reaktio. Sitten voi harjoitella keinoja, joilla tyynnyttää itsensä, esimerkiksi hengityksen avulla, Suoranta sanoo.

Reaktiota voi myös käsitellä yhdessä kumppanin kanssa. Fyysinen halaus ja yhdessä rauhoittuminen voivat auttaa. Toisilla auttaa, kun pyrkii saamaan ajatuksensa muualle katsomalla esimerkiksi jotain komediasarjaa. Tärkeää on löytää itselleen sopiva tapa, joka auttaa unohtamaan mustasukkaisuuden reaktion, jotta ajatukset saa rauhoitettua. 

– Siinä tunnetilassa ei kannata tehdä mitään johtopäätöksiä, koska ne ajatukset, joita se tunnetila tuottaa, eivät ole koko totuus siitä tilanteesta tai ihmisestä. Ne ovat biologisen reaktion tuottamia ikään kuin vääristyneitä ajatuksia, Suoranta sanoo. 

Mustasukkaisuus ei saisi rajoittaa kumppanin toimintaa parisuhteessa 

Mustasukkaisuuden tunteen taustalla voi olla epävarmuus ja pelko itselleen tärkeän asian menettämisestä. Silti kumppanin rajoittaminen ei ole hyvä vaihtoehto.

– Kun lähtee rajoittamaan tai jopa vahtimaan kumppania, suhteeseen syntyy lisää epäluottamusta kumppanien välille, Vilponen sanoo.

Tärkeämpää olisi käsitellä ja työstää omia mustasukkaisuuden tunteita. Mistä mustasukkaisuus parisuhteessa kumpuaa, mistä oma epävarmuus, huoli ja pelko johtuvat? Missä hetkissä tai tilanteissa mustasukkaisuus nostaa päätään? Miten mustasukkaisuuden tunnetta voisi työstää niin, ettei se vaikuttaisi omaan käytökseen kielteisesti?

– Se on todella tavallinen ja ymmärrettävä tunne, jonka tarkoitus on suojella suhdetta, mutta liiallisuuksiin mennessään se vaikuttaa omaan hyvinvointiin kielteisesti. Jos se jää päälle tai jos sille ei lähtökohtaisesti ole perusteltua syytä, silloin on tärkeää työstää tunnetta, Vilponen sanoo.

Tunnetta voi työstää sekä yksin että kumppanin kanssa. Kun ymmärtää paremmin, mitä oman mustasukkaisuuden taustalla on, voi asiasta keskustella yhdessä kumppaninsa kanssa.

– Jos kumppaniin on toimiva keskusteluyhteys, on tärkeää kertoa omista huolistaan ja peloistaan. Kumppani toivottavasti ottaa viestin todesta ja sitten yhdessä voidaan puhua esimerkiksi siitä, mistä mustasukkaisuus mahdollisesti aiheutuu ja miten kumppani voisi tukea tilanteessa, Vilponen neuvoo.

Myös Suoranta on sitä mieltä, että asiasta on hyvä keskustella kumppanin kanssa, mutta rauhallisessa mielentilassa. 

– Kumppanin kanssa voi yhdessä varmistaa, että kaikki on ok ja mikään ei uhkaa suhdetta – että kumppani rakastaa eikä ole jättämässä. Kyse ei ole siitä, että yrittäisi rajoittaa kumppanin toimintaa, vaan suhteen emotionaalisesta vahvistamisesta, Suoranta sanoo. 

Lue myös: Ensitreffit alttarilla -ohjelma nosti puheenaiheeksi yleisen ilmiön: vakuuttelujen tarpeen parisuhteessa – psykologi kertoo, mistä tarve kumpuaa

Mustasukkaisuudessa ei varsinaisesti ole mitään vikaa 

Vilponen muistuttaa, että mustasukkaisuus on yksi tunne muiden joukossa. Kaikki tunteet ovat sallittuja, mutta jos mustasukkaisuus kuormittaa koko ajan tai vaikuttaa kielteisesti omaan käytökseen, eikä siihen tunnu löytyvän keinoja, voi olla tarpeen etsiä ammattiapua tilanteen helpottamiseksi.

– Voi olla hyödyllistä pohtia, missä tilanteissa mustasukkaisuuden tunteet heräävät? Kannattaa myös kiinnittää huomiota siihen, miten mustasukkaisuuden tunne vaikuttaa omaan käytökseen ja ajatuksiin kumppanista. Oletanko asioita tai teenkö liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä? Vilponen sanoo.

Arjessa olisi hyvä löytää työkaluja, joiden avulla pystyisi rauhoittamaan omaa oloa. Vilponen kehottaakin, että itseään kohtaan kannattaa olla myötätuntoinen. Mustasukkaisuuden tunteessa itsessään ei ole mitään vikaa. Mustasukkaiset tunteet ovat viestejä, joihin voi suhtautua kiinnostuneesti. On kuitenkin hyvä tiedostaa, miten mustasukkaisuus parisuhteessa vaikuttaa omaan ajatteluun ja käytökseen.

Mustasukkaisuuden tunnetta voi helpottaa, kun yhdessä kumppanin kanssa vahvistetaan rakkauden ja luottamuksen tunteita.

– Usein sanon ihmisille, että jos jotain pahaa ei voi vähentää, niin mietitään, mitä hyviä asioita suhteessa voisi vahvistaa ja lisätä. Kun vahvistaa rakkauden ja yhteenkuuluvuuden kokemuksia, voivat myös epäluottamus ja huoli suhteesta vähentyä, Vilponen kertoo.

Mustasukkaisuus parisuhteessa – 3 askelta asian työstämiseen

  • Pysähdy tunteen äärelle
    Mistä mustasukkaisuuden tunne johtuu? Onko käynnissä kuormittavampi elämänjakso? Onko taustalla aiempia huonoja kokemuksia? Mitä pelkoja tunteen taustalla on?
  • Anna reaktion mennä ohi
    Mustasukkaisuuden tunteen aiheuttama reaktio voi olla vahva ja aiheuttaa fyysisiäkin oireita. Sydän voi hakata, eikä pysty ajattelemaan selkeästi. Olisi tärkeää saada itsensä rauhoitettua sen sijaan, että tunteen vallassa tekisi hätiköityjä päätöksiä. Rauhoittumiseen voi kokeilla hengitysharjoituksia tai muuta toimintaa, joka saa ajatukset hetkellisesti muualle.
  • Keskustele kumppanin kanssa
    Avoimen keskustelun avulla myös oma kumppani voi yrittää auttaa työstämään mustasukkaisuuden tunnetta. Asiasta kannattaa keskustella oman huolen kautta, eikä kumppania syyttävästi. Keskustelu voi vahvistaa pariskunnan tunneyhteyttä ja kumppani pystyy paremmin ymmärtämään mustasukkaisen ihmisen käytöstä.
X