Keskivartalolihavuus ja pömppövatsa voivat johtua monesta syystä.
Pömppövatsan takana voi olla monia eri tekijöitä.
Laihdutus

Keskivartalolihavuuden 5 erilaista tyyppiä – tunnista pömppövatsan syy ja löydä ratkaisu

Onko vatsasi kova pallo tai pehmeä vararengas, johon mikään vatsalihastreeni ei tehoa? Stressi, allergiat ja väärät lihaskuntoliikkeet voivat saada vatsan pömpöttämään. Lue, mistä eri syistä keskivartalolihavuus voi johtua ja miten rasvasta sekä turvotuksesta pääsee eroon.
Teksti: Janica Brander Kuvat: iStock

Keskivartalolihavuus ja pömppövatsa voivat johtua monesta syystä. Listasimme viisi erilaista keskivartalolihavuuden tyyppiä:

1. Keskivartalolihavuus ja pömppövatsa syntyvät sokerista, rasvasta ja alkoholista

Piirteet: Kova, pallomainen rasvavatsa on keskivartalolihavuuden yleisin tyyppi. Vatsa alkaa kasvaa heti rintakehän alapuolelta ja on muhkeimmillaan navan kohdalla. Ihmisen muu vartalo voi olla hoikka, vaikka vyötärönympärys olisi muhkea.

Syyt: Pallomainen keskivartalolihavuus voi johtua monista syistä, mutta elintavat vaikuttavat tämän tyyppiseen ylipainoon eniten. Sokerin napostelu, pikaruoat, vähäinen liikunta ja alkoholi keräävät rasvaa keskivartaloon.

Omenavartalo kasvattaa aineenvaihduntaan ja hormonitoimintaan liittyvien sairauksien riskiä. Jos ylipainoon liittyy hiustenlähtöä, palelua ja masennusta, kyseessä voi olla kilpirauhasen vajaatoiminta. Aterian jälkeinen väsymys ja jalkasäryt voivat olla 2-tyypin diabeteksen oireita.

Jos kärsit myös voimakkaasta karvankasvusta ja epäsäännöllisistä kuukautisista, taustalla saattaa olla munasarjojen monirakkulaoireyhtymä eli PCOS.

Ratkaisu: Elämäntapamuutokset ovat paras tapa polttaa vatsarasvaa. Älä napostele, vaan nauti kunnon aterioita. Syö joka aterialla proteiinia, joka pitää hyvin nälkää ja tasoittaa verensokeria. Lopeta alkoholin juominen mieluiten kokonaan ja harrasta liikuntaa säännöllisesti.

Tutkituta sokeri- ja hormoniarvosi diabeteksen, kilpirauhassairauksien ja hormonihäiriöiden varalta. Sairaudet alkavat joskus oirehtia vasta edettyään pitkälle, mutta painonpudotus auttaa lievittämään niitä.

2. Keskivartalolihavuus voi johtua stressistä, joka kerää rasvaa alavatsaan

Piirteet: Stressivatsa on pehmeä, ja rasva kertyy usein vatsan alaosaan. Ihminen voi olla sporttinen ja hoikka, mutta treeni ja ruokavalio eivät tepsi alavatsan vararenkaaseen.

Syyt: Stressi voi lihottaa, vaikka ihminen liikkuisi ja söisi terveellisesti. Henkinen kuormitus häiritsee unta ja saa elimistön tuottamaan liikaa kortisolihormonia. Unenpuute ja kortisoli saavat rasvan kerääntymään sisäelimiin ja alavatsaan. Rankka liikunta ja tiukka ruokavalio voivat pahentaa stressiä, jolloin kilot eivät katoa.

Ratkaisu: Jos keskivartalolihavuus johtuu stressistä, tärkeintä on rauhoittua, ei treenata enemmän. Hoikistumiselle on annettava aikaa, koska pitkään stressitilassa olleen elimistön hormonitoiminta ei normalisoidu hetkessä.

Karsi liiat työt ja opettele sanomaan ei. Vältä kofeiinia ja nuku kahdeksan tuntia yössä. Suosi lempeää liikuntaa, kuten kävelyä, joogaa ja uintia. Syö kolmen tunnin välein ja pureskele ruoka rauhallisesti. Älä lääkitse stressiä herkuttelulla, mutta älä sorru ääridieetteihin. Liian niukka ruokavalio voi sekoittaa aineenvaihdunnan, jolloin rasvasta on entistä vaikeampi päästä eroon.

3. Pömppövatsa syntyy heikkojen selkälihasten takia

Piirteet: Keskivartalon syvien lihasten heikkous saa alavatsan pömpöttämään. Tämä pömppövatsa on kuitenkin pienempi ja kiinteämpi kuin stressivatsa. Vatsarutistukset eivät tehoa pömpötykseen, vaan liikunta tuntuu vain kasvattavan vatsaa.

Syyt: Vääränlainen treeni voi aiheuttaa enemmän haittaa kuin hyötyä. Jos syvät vatsa- ja selkälihaksesi ovat heikot ja treenaat vain pinnallisia vatsalihaksia, maha ei litisty, vaan voi jopa kasvaa. Myös notkoselkä ja huono ryhti saavat vatsan esiin.

Ratkaisu: Vähennä istumaannousuja ja vatsalihasrutistuksia. Tee lankkuja, jotka vahvistavat syviä vatsalihaksia, ja treenaa enemmän selkää. Treenaa myös vinoja vatsalihaksia ja kylkiä.

Huomaa! Eteenpäin kallistuneesta kohdusta johtuvaa pömppövatsaa ei saa pois.

Kaareva alavatsa voi johtua myös eteenpäin kallistuneesta kohdusta. Tässä tapauksessa vatsan muodolle ei voi mitään. Jos pömpötykseen liittyy alavatsakipuja, pyydä gynekologia tutkimaan, ettei kohdussa tai munasarjoissa ole kasvaimia.

4. Erkaantuneet vatsalihakset pullottavat

Piirteet: Vatsa työntyy ulospäin kuten raskausaikana, vaikka synnytyksestä olisi aikaa. Pömpötys on korkeimmillaan mahan keskiosassa. Vatsassa ei välttämättä ole rasvaa, eikä kyseessä ole varsinainen keskivartalolihavuus, mutta vatsa on pehmeä, jos iho on venynyt. Kun teet istumaannousuja, suorien vatsalihasten väliin nousee pyramidimainen kohouma.

Syyt: Kohdun palautuminen on yksilöllistä. Toisen kohtu supistuu jo pari päivää synnytyksen jälkeen, toisen pömppövatsa pysyy kuukausia.

Raskausaikana kohtu venyttää suorien vatsalihasten välissä olevaa kalvoa ja pakottaa lihakset erilleen. Jos vatsatreenin aloittaa heti synnytyksen jälkeen, kalvo voi vaurioitua. Tällöin vatsalihakset jäävät erilleen ja vatsa pullottaa.

Ratkaisu: Anna kohdun ja vatsan lihaskalvon palautua rauhassa, äläkä tee edes lankun kaltaisia pitoja. Aloita vatsatreeni vasta, kun suorat vatsalihakset ovat kuroutuneet paikoilleen.

Asetu selinmakuulle ja tunnustele vatsalihasten välissä olevaa rakoa. Voit aloittaa vatsalihasliikkeet, kun rako navan ylä- ja alapuolella on sentin levyinen. Lopeta treeni, jos suorien vatsalihasten väliin tulee kohouma, kun teet rutistuksia.

Laihduttaminen ja liikunta eivät tehoa löystyneeseen ihoon ja pysyvästi erkaantuneisiin vatsalihaksiin. Vatsa voidaan korjata kirurgisella toimenpiteellä. Napakat ja muotoilevat alusvaatteet auttavat vatsan litistämiseen.

5. Keskivartalolihavuus voi johtua myös väärästä ruokavaliosta, turvottaa vatsan tynnyriksi

Piirteet: Maha turpoaa päivän aikana. Vatsa on aamulla litteä, mutta illalla se on kova ja muodoltaan tynnyrimäinen. Turvotukseen liittyy ilmavaivoja, mahakipua ja närästystä.

Syyt: Ruoka-aineherkkyydet, allergiat ja raskaat ateriat saavat vatsan paisumaan. Keliakia, ärtyvä suoli, laktoosi-intoleranssi ja maitoproteiiniallergia aiheuttavat turvotusta ja ilmavaivoja. Myös raakaruoka ja erittäin suuret kuituannokset voivat turvottaa vatsaa.

Ratkaisu: Tutkituta ruoka-aineallergiat ja karsi ruokavaliostasi turvottavat aineet. Näitä ovat ruisleipä, palkokasvit, sipulit, kaalit, kahvi, maitotuotteet, sokeri ja hiilihapotetut juomat. Syö pieniä aterioita kolmen tunnin välein, kypsennä ruoka hyvin ja vältä ahmimista.

Hakeudu lääkäriin, jos turvotukseen liittyy oksentelua, kramppeja tai veristä ulostetta. Nämä voivat olla vakavan suolistosairauden oireita.

Lue myös:

Tämän virheen suomalaiset usein tekevät, sanoo ravitsemusasiantuntija Patrik Borg: ”Väsyneenä on vaikea tehdä omaa hyvinvointia edistäviä toimenpiteitä”

Tuleeko sinullekin vatsa kipeäksi ja tukala olo ruoan jälkeen? Saatat kärsiä ruoansulatusentsyymien puutoksesta

Tyynnytä vatsasi FODMAP-asiantuntijan vinkeillä – nämä 4 asiaa on hyvä muistaa ärtyvän suolen oireyhtymästä

9 mahtavaa syytä harrastaa vesijuoksua – polttaa tehokkaasti rasvaa, aktivoi vatsalihakset ja kiinteyttää pakarat

Lähteet: Daily Mail, Diabetesliitto, Kilpirauhasliitto, PositiveMed, Terveyskirjasto, Vau.fi

X