raejuusto
Raejuusto tuo puhtia päivän aterioille. Proteiinipitoinen ja vähärasvainen juusto on herkkua myös sellaisenaan.
Ruokajutut

Proteiinipitoinen raejuusto toimii niin välipaloissa kuin lisukkeissakin – 24 reseptiä

Raejuusto on näppärä välipala, keventäjän kaveri ja loistava apu ruoanvalmistuksessa. Kokosimme vinkit raejuuston käyttöön ja parhaat reseptit herkutteluun.
Teksti: Hanna Kuusisalo Kuvat: OM-arkisto

Raejuusto on tuttu erityisesti keventäjien ja urheilijoiden lautaselta, mutta monipuolinen juusto on loistava lisä ihan arkiseenkin ruoanlaittoon. Myös lapset pitävät usein raejuustosta, sillä sen maku on mieto. Kokeile rohkeasti uusia ja herkullisia raejuustoreseptejä.

Lue  myös: Proteiinipitoiset rahkaletut ovat mehevän herkullisia – kokeile myös rahkamoussea tai rahkasmoothieta

Mitä raejuusto on? 

Raejuusto on pehmeä, kypsyttämätön ja rakenteeltaan rakeinen tuorejuusto. Se valmistetaan rasvattomasta maidosta maitohappokäymisen ja juoksetteen avulla. Maitohappokäymisen juoksettama juustomassa leikataan pieniksi paloiksi ja kuumennetaan kevyesti. Näin rakeisto kiteytyy ja hera irtoaa. Rakeisto huuhdotaan, suolataan miedosti ja lopuksi joukkoon lisätään hieman kermaa. 

Muiden tuorejuustojen tapaan raejuustoakaan ei kypsytetä, vaan se voidaan nauttia heti valmistuksen jälkeen. Koska raejuusto on tuorejuusto, sen säilyvyysaika on huomattavasti lyhyempi kuin monien muiden juustojen. 

Raejuusto: paljon proteiinia, vähän rasvaa

Raejuuston rasvapitoisuus on yleensä 0–5 prosenttia. Proteiinia raejuustossa on paljon, ja siksi se on erityisesti urheilijoiden ja keventäjien suosiossa. Rasvapitoisuudesta riippuen sadassa grammassa raejuustoa on energiaa noin 100 kcal. 

Mihin raejuustoa voi käyttää? 

Raejuusto sopii välipalaksi vaikka sellaisenaan. Perinteisesti raejuustoa käytetään muun muassa salaateissa, uuniperunoiden täytteenä, leipien ja puuron päällä sekä sosekeittojen päälle lusikoituna. 

Raejuustossa on kuitenkin valtavasti mahdollisuuksia, ja sen avulla voidaan myös keventää ruokia ja parantaa niiden ravintoarvoa. Esimerkiksi munavoi kevenee, kun osan voista korvaa raejuustolla. Pannukakkutaikina puolestaan saa raejuustosta lisää proteiinia ja hedelmäsalaatista saa täyttävän välipalan raejuustolisäyksellä.  

Tuttujen reseptien lisäksi raejuusto taipuu monipuolisesti niin suolaisiin kuin makeisiinkin herkkuihin. Kokosimme alle parhaat raejuustoreseptit. Miltä kuulostaisi esimerkiksi makoisat mustikkapannarit, ruokaisat tonnikalawrapit tai herkullinen sitruunapasta?

Raejuusto tukevoittaa aamu- ja välipalat

Jos pian aamupalan jälkeen nälkä vaivaa tai välipalasta ei riitä puhtia iltapäivän toimiin, kannattaa aterialle lisätä muutama lusikallinen raejuustoa.

Esimerkiksi kaurapuuro sellaisenaan ei pidä kovin hyvin nälkää, mutta kun puuron kaveriksi lusikoi raejuustoa, ei vatsa saletisti kurni ennen lounasaikaa. Proteiinipuuro keitetään maitoon ja höystetään raejuuston lisäksi manteleilla sekä marjoilla.

Supermehevät pannarit syntyvät, kun lisäät raejuustoa taikinaan. Kuohkeat mustikkapannarit voit tarjota vaikka leppoisalla viikonloppuaamiaisella. 

Kananmuna ja avokado on klassinen yhdistelmä, joka toimii munavoin tapaan toastien täytteenä. Täydennä makupari raejuustolla, ja saat leivistä supermehevät ja ruokaisat. 

Hauska vesimelonipizza on raikas välipala ja erityisesti perheen pienimpien mieleen. Tämä makea versio pizzasta syntyy raejuustosta, hunajasta ja viinirypäleistä.

Raejuustoa pääruokien kylkeen

Raejuusto ei ole pelkkä aamu- ja välipalojen pelastaja, vaan se rikastaa myös monet lämpimät ruoat. Esimerkiksi uuniperunoiden täytteenä raejuusto on jo klassikko. Tässä ohjeessa raejuusto saa kaverikseen muun muassa tomaatteja, kurkkusalaattia ja tuoreita yrttejä. 

Raejuustoa kannattaa ehdottomasti kokeilla myös munakkaiden kaverina. Proteiinipitoinen munakas antaa puhtia päivään ja palauttaa myös treenin jälkeen. Muista myös hyvät hiilihydraatit ja kuitu. Nauti proteiinipitoisen munakkaan kera viipale täysjyväleipää. 

Uskoisitko, että raejuustoa voi lisätä myös pastakastikkeisiin? Kyllä vain! Raikkaassa sitruunapastassa ricottajuuston voi mainiosti korvata myös raejuustolla. Tämä pasta valmistuu nopeasti ja vie kielen mennessään.

Raejuustosta ruokaisuutta ja mehevyyttä salaatteihin

Salaatteihin raejuusto tuo herkullista mehevyyttä ja ruokaisuutta. Kevyessä talvisalaatissa on sekä rapsakkaa punakaalia että hapankaalia, joka on hyväksi vatsalle. 

Raikkaassa kasvissalaatissa on niin näköä kuin makuakin. Raikas salaattipohja sekoitetaan maissista, tomaateista, kurkusta ja herneistä. Leipäkrutongit tuovat rakenteeseen rapsakkuutta ja raejuusto ihanaa mehevyyttä ja ruokaisuutta.

Astetta kepeämpi sienisalaatti syntyy, kun sujautat kermaiseen kastikkeeseen hieman raejuustoa. Paista salaatin seuraksi rapeita ruisleipäkuutioita voissa pannulla.

Vai tekisikö mielesi sittenkin jotain makeampaa? Raejuustolla rikastettu hedelmäsalaatti on monipuolinen ja terveellinen välipala. Tähän maukkaaseen raejuustosalaattiin voi käyttää hedelmien tilalla pelkästään kauden marjoja.

Raejuusto rikastaa lisukkeet ja suolaiset leivonnaiset

Uunituoreita sämpylöitä ei kukaan voi vastustaa! Supersämpylät ovat herkullisia ja nimensä mukaan myös supermeheviä, sillä taikina rikastetaan raejuustolla, kaurahiutaleilla ja auringonkukan siemenillä. 

Vai sipaisetko raejuustoa sittenkin vasta valmiiden sämpylöiden päälle? Rucola-raejuustolevite ja kevennetty vuohenjuustolevite nostavat leivän kuin leivän hetkessä luksusluokkaan.

Sellaisenaan jokseenkin kevyet kasvispihvitkin saavat hetkessä ruokaisuutta, kun lisänä tarjoaa valkosipulilla ja tuoreilla yrteillä höystettyä raejuustolisuketta.

Jos puolestasi kaipaat letuille ja räiskäleille jotain hilloa tuhdimpaa ja suolaisempaa täytettä, kokeile juustokuminalla maustettua lehtikaali-pähkinätäytettä yhdessä raejuuston kanssa. 

Lue myös Kotiliesi.fi: Rahka vai maitorahka? Hyödynnä monipuolinen proteiinipommi jälkkäreissä, leivonnaisissa ja välipaloissa

X