Liikunta

Matala-asteinen tulehdus kuriin yin-joogalla? 5 kysymystä pinnalla olevasta joogamuodosta

Millaista liikuntaa yin-jooga on? Kenelle yin-jooga sopii? Mitkä ovat yin-joogan terveyshyödyt? Kysyimme asiantuntijalta 5 kysymystä trendikkäästä liikuntamuodosta.
Teksti: Roosa Roivainen Kuvat: iStock

Stressaako ja tuntuuko kehosi jäykältä? Ovatko päiväsi paikasta toiseen juoksemista? Jooga on täydellinen harrastus kiireiselle, sillä rentouttava treenihetki esimerkiksi yin-joogan parissa antaa mahdollisuuden pysähtyä ja vetää henkeä.

Taolaiseen perinteeseen pohjautuva yin-jooga sopii niin aloittelevalle liikkujalle kuin kokeneemmalle kuntoilijallekin. Pyysimme sairaanhoitaja ja joogaopettaja Miisa Saloa vastamaan 5 kysymykseen trendikkäästä liikuntamuodosta.

1. Millaista joogaa yin-jooga on? 

Yksi tapa erotella joogamuodot toisistaan on jakaa harjoitukset klassisiin ja moderneihin joogiin. Yin-jooga lukeutuu näistä viimeisempään.

Treenimuotona yin-jooga on hidastempoinen, rauhallisesti etenevä harjoitus, jossa jooga-asennot eli asanat voivat kestää pitkään. Salon mukaan voidaan puhua jopa kymmenestä minuutista.

– Kaikki asennot ovat tuettuja eli asennoissa käytetään joogabolstereita ja -tiiliä. Asennoissa tuetaan kehoa, koska yleensä harjoituksessa kannatellaan vartaloa lihaksilla. Tukemisen avulla haetaan syvää rentoutumista asentoihin, joissa ollaan.

Nainen joogaa.

Yin-joogassa kehoa tuetaan bolstereilla. Näin saadaan keho rennoksi.

2. Kenelle yin-jooga sopii? 

Yin-joogan yksi parhaimmista puolista on se, että harjoitus sopii kaikille kuntotasosta riippumatta.

– Harjoituksessa ei tule kovaa rasitusta, sillä asennoissa pysytään pitkään ja rentoudutaan. Ying-jooga lisääkin enemmän kehotietoisuutta, Salo kertoo.

Kuntoilijan näkökulmasta yin-jooga onkin enemmän palauttava harjoitus.  Liikuntamuoto toimii hyvin myös ensiaskeleena kuntoiluun.

– Yin-joogassa on tosi pieni kynnys liikkumiseen. Harjoituksessa ei tarvitse hikoilla tai hengästyä.

Mistä yin-joogan nimi tulee?

Vaikka joogan juuret ovat hindulaisessa perinteessä, yin-jooga on lähtöisin taolaisuudesta ja kiinalaisesta lääketieteestä. Terminä yin tarkoittaa vastaanottavaisuutta ja pysähtyneisyyttä.

3. Millaisia terveyshyötyjä yin-joogalla on? 

Yin-jooga vaikuttaa terveyteen sekä fyysisellä että henkisellä tasolla. Yksi merkittävä yin-joogan hyöty on Salon mukaan sen tarjoama apu stressinlievitykseen. Tästä on myös tutkimustulosta: vuonna 2018 julkaistussa Lundin yliopiston tutkimuksessa havaittiin, että ne potilaat, jotka harrastivat 5 tutkimusviikon aikana yin-joogaa, saivat harjoituksista apua kovaan stressiin, uniongelmiin sekä ahdistukseen.

Yin-harjoitukset antavatkin vastapainoa ulospäinsuuntautuneeseen arkeen, sillä joogan aikana aktiivisesta tekemisestä pyritään siirtymään passiiviseen olemiseen.  Salo huomauttaa, että jo kolme liikettä ovat riittävä määrä parasympaattisen hermoston rentouttamiseen.

– Syvähengittäminen on olennainen osa harjoitusta. Syvä huokaus kaikkeen – se on varmasti monelle meille tuttu asia. Pysähtyminen ja rentoutuminen tukevat arjessa stressinhallintaa.

Toimistotyöläiselle yin-jooga antaa puolestaan mahdollisuuden lisätä kehon liikkuvuutta.

– Meidän elämämme on aika paljon istumista, jolloin esimerkiksi lonkkanivelet ja lonkankoukistajat kiristyvät. Moni tekee näyttöpäätetyötä ja työasento on usein etukumarassa. Yinissä on paljon sellaisia asentoja, joissa päästään hengittämään ja vapauttamaan vatsan ja rintakehän aluetta. Sisäelimet saavat lisää tilaa.

Venyttävien asentojen myötä yin-jooga lisää myös verenkiertoa, mikä kiihdyttää aineenvaihduntaa.

– Yin-joogalla päästään käsiksi myös sellaisiin kudoksiin, joihin ei normaalisti päästä, Salo kertoo

4. Tukeeko yin-jooga painonhallintaa?

Kilojen karistamiseen yin-jooga ei ole tehokkain treenimuoto. Salo kuitenkin huomauttaa, että yin-harjoitukset tukevat painonpudotusta aineenvaihdunnan kiihdyttämisen kautta.

Jooga myös madaltaa korkeita stressitasoja, jotka voivat muuten hankaloittaa kilojen pudottamista.

– Nykyään puhutaan paljon matala-asteisesta tulehduksesta ja yin-joogan tyyppisellä harjoituksella sitä voi lähteä purkamaan. Harjoittelu johtaa taas siihen, että painonhallinta tasapainottuu ja helpottuu.

5. Missä yin-joogaa voi harrastaa?

Yin-joogassa harjoitukset ovat yksinkertaisia ja niitä voi tehdä helposti joogatuntien ohella kotona.  Salo ehdottaakin, että yin-joogasta voi kehitellä itselleen rentouttavan ilta- tai hemmottelurutiinin.

– Kasvonaamion tavalla hemmotteluhetki voi koostua myös esimerkiksi lyhyestä, kolmen asennon yin-harjoituksesta.

Nainen venyttää käsiä joogaharjoituksessa.

Syvään hengittäminen on olennainen osa yin-joogaa.

X