viskeraalirasva
Viskeraalirasva aiheuttaa hiljaisen tulehdusreaktion elimistössä.
Terveys

Viskeraalirasva aiheuttaa hiljaisen tulehdusreaktion – nämä kolme laboratoriotestiä kertovat, onko omassa keskivartalossa sitä haitaksi asti

Oletko päärynä- vai omenavartaloinen? Päärynävartaloisen lantiolle ja reisiin kerääntynyt rasva ei ole terveysuhka. Omenavartaloisilla sen sijaan viskeraalirasva eli sisäelinrasva aiheuttaa monenlaisia ongelmia.
Teksti: Jaana Kalliokoski Kuvat: iStock

Miksi viskeraalirasva on erityisen haitallista ja milloin sitä on liikaa? Hormoni- ja aineenvaihduntasairauksien erikois­lääkäri Pertti Mustajoki vastasi kysymyksiin sisäelinrasvasta.

Mitä viskeraalirasva on ja miksi rasva kertyy sisäelimiin?

Liikakaloreista muodostunut rasva varastoituu ensisijaisesti ihon alla sijaitsevaan rasvakudokseen. Toisilla ihonalaiset rasvakudokset kykenevät vaivatta ottamaan sisäänsä ylimääräistä rasvaa, toisilla taas niiden kyky laajentua on rajoittunut. Tällöin ylimääräinen rasva on siirrettävä sisäelimiin, kuten vatsaontelon sisälle ja maksaan.

Miksi sisäelinrasva on erityisen haitallista?

Viskeraalirasva aiheuttaa monenlaisia aineenvaihdunnan häiriöitä ja hiljaisen tulehdusreaktion elimistössä.

Erityisen haitallista on rasvan kertyminen maksaan, eli niin sanottu rasvamaksa. Maksassa itsessään ei ole rasvakudosta, vaan ylimääräinen rasva kerääntyy maksan solujen sisälle ja häiritsee maksan toimintaa.

Maksan rasvoittumisen haitallisin vaikutus on insuliiniresistenssi. Se tarkoittaa, että insuliinin kyky siirtää sokeria verestä soluihin heikkenee, ja verensokeri nousee. Tämä ilmenee kakkostyypin diabeteksena, korkeina kolesteroliarvoina ja korkeana verenpaineena.

Vaikka kolesteroliarvot eivät nousisikaan, hyvän kolesterolin arvo putoaa, mikä puolestaan lisää sydäninfarktin, sepelvaltimotaudin ja aivohalvauk­sen riskiä.

Lue myös: Insuliini häiriintyy ylipainosta – tämän vuoksi painonhallinnan vaikeudet voivat kasautua

Mitkä asiat kerryttävät sisäelinrasvaa?

Yksinkertaistaen se, että nauttii kulutukseen nähden liikaa kaloreita. Jos syö enemmän kuin kuluttaa eikä liiku riittävästi, elimistöllä ei ole muuta keinoa kuin varastoida kalorit. Ensisijainen paikka on ihonalaiset rasvasolut, mutta kun ne alkavat täyttyä, kalorit siirtyvät sisäelimiin.

Jos silloin tällöin syö normaalia enemmän ja herkuttelee, se ei ole niin vaarallista. Ylimääräistä rasvaa kertyy elimistöön, kun viikkojen ja kuukausien aikana ruoasta ja juomista tulee liikaa kaloreita. Syitä on monia: epäterveellinen ruoka, sokerijuomat, runsas sokerin käyttö ja liian isot annokset.

Perinnölliset tekijät ratkaisevat, kuinka herkästi kalorit kertyvät vatsaonteloon ja maksaan.

Mikä on paras tapa selvittää, onko itsellä liikaa sisäelinrasvaa?

Paras mittari on mittanauha. Oikea mit­tauskohta on alimman kylkiluun ja lonkkaluun välinen pehmeä kohta. Mitattaessa kannattaa ottaa kevyt hengitys ja sitten tarkistaa mittanauhan lukema.

Naisilla 90 ja miehillä 100 senttimetriä on lukema, jonka alla olisi hyvä pysyä. Myös tervettä järkeä kannattaa käyttää: jos sentit hieman ylittyvät, ei ole syytä huoleen, mutta kannattaa tarkkailla, ettei vyötärönympärys enää kasva.

Kehonkoostumusmittaukset eivät ole luotettavia, eivät myöskään vaa’at, jotka väittävät mittaavansa sisäelinrasvaa. Vaaka ei pysty erottamaan, missä kohtaa elimistöä rasvakudosta on liikaa.

Jos vyötärönympärys huolestuttaa, miten voi selvittää, onko viskeraalirasva jo haitallista?

Keskivartalolihavuuden haitallisuuden tarkistamiseksi on kolme yksinkertaista laboratoriotestiä.

Verensokerin mittaus kertoo, onko esidiabetesta. Tällöin sokerit ovat hieman koholla, mutta tästä on helppo skarpata.

Toinen mittari on ALAT- eli maksa-arvo. Jos arvo on koholla, maksaan on kertymässä rasvaa eivätkä maksasolut voi hyvin.

Kolmas mittari on veren rasva-arvojen mittaus, eli triglyseridien sekä hyvän ja huonon kolesterolin arvot.

Miten vartalotyyppi vaikuttaa sisäelin­rasvan kertymiseen?

Naiset, joilla ylipaino kertyy alavartaloon, kuten lantioon ja reisiin, ovat suojassa sisäelinrasvalta. Lantioon ja reisiin kertynyt ylimääräinen rasvakudos ei ole terveydelle vaarallista kuten viskeraalirasva, joskin siitä voi olla vaikea päästä eroon.

Lue myös: Kertyykö rasva kropassasi alavartaloon? Alavartalorasva ei välttämättä ole terveysriski, jonka takia olisi syytä laihduttaa

Kun rasva kerääntyy ensisijaisesti keskivartaloon, geeniperimä on erilainen, ja näillä niin sanotuilla omenavartaloisilla on riski kerryttää sisäelinrasvaa. Miehille sisäelinrasvaa kertyy herkemmin kuin naisille.

Suomalaisista reilusti yli puolet on ylipainoisia, tarkemmin sanottuna miehistä yli 70 ja naisista yli 60 prosenttia. Aikuisten ylipaino on 40 vuodessa kaksinkertaistunut ja lasten kolminkertaistunut.

Kun painoindeksi on 25, puhutaan ylipainosta. Kun painoindeksi on yli 30, liikapainoa on yli 15 kilogrammaa. Jälkimmäisiä on Suomessa yli miljoona, ja heillä kaikilla on huomattava sairauksien riski.

Laske painoindeksisi: Painoindeksilaskuri kertoo, onko sinulla ylipainoa ja mitä tuloksesi tarkoittaa

Voiko sisäelinrasvaa olla myös normaalipainoisella?

Periaatteessa kyllä, mutta se on harvinaista ja siihen vaikuttaa perimä. Kun painoindeksi 25 ylittyy, suurten väestötutkimusten mukaan alkaa ilmetä lihavuuteen liittyviä sairauksia.

Jos painoindeksi on yli 30, aika harvoin myöskään vyötärö on tavoitemitoissa. Kiinnostavaa on, että aasialaisilla pienikin ylipaino kerryttää herkästi sisäelinrasvaa. Heillä normaalin painoindeksin raja onkin 23.

Miten sisäelinrasvasta pääsee eroon?

Kun vähentää kaloreita, paino lähtee putoamaan ja samalla rasvasolut vähenevät.

Terveyden kannalta hyvä uutinen on se, että rasvasolut vähenevät ensin vatsaontelosta ja maksasoluista. Siksi vyötärölihavuudessa jo pienelläkin painonpudotuksella on iso vaikutus terveyteen.

Jos verensokeri ja muut arvot ovat koholla, jo viiden kilon pudotus parantaa lukemia.

Painoa kannattaa pudottaa maltilla ja pitkäjänteisesti. Erityiselle dieetille ei tarvitse ryhtyä, vaan ruokatottumuksiin voi tehdä maltillisia muutoksia.

Kannattaa ensin jättää pois sokeria sisältävät juomat. Nesteiden kalorit ovat kiinteää ruokaa lihottavampia, koska ne solahtavat mahalaukusta nopeasti suoleen, ja vatsaan mahtuu edelleen yhtä paljon ruokaa kuin ennen juomista.

Aterioita ei kannata jättää väliin, sillä se johtaa helposti herkutteluun ja ylensyöntiin. Annoskoolla on väliä: kannattaa syödä vain sen verran, että olo on mukavan kylläinen.

Herkuttelullekin on paikkansa, mutta ei joka päivä.

Liikunta vaikuttaa tehokkaasti sisäelinrasvaan ja rasvamaksaan.

Naisten aineenvaihdunta hidastuu vaihdevuosien myötä. Alkaako tässä vaiheessa myös vyötärölle kerääntyä helpommin rasvaa?

Kyllä valitettavasti, ja se liittyy hormonitoiminnan hiipumiseen. Vaihdevuosien jälkeen naisten ja miesten erot tasoittuvat, ja naisilla rasva alkaa kertyä yhtä lailla kuin miehillä.

Tutkimusten valossa näyttää siltä, että vaihdevuosien hormonihoito voi osittain estää vaihdevuosien jälkeistä keskivartalolihavuutta.

Millainen merkitys liikunnalla on sisäelinrasvan vähentämisessä?

Vaikka tiedetään, että liikunta itsessään ei ole tehokas painonpudotuskeino, se vaikuttaa tehokkaasti sisäelinrasvaan ja rasvamaksaan. Eli vaikka paino ei merkittävästi laskisikaan, säännöllinen liikunta vähentää vatsaontelon rasvaa.

Tähän ei tarvita mitään rankkoja puntti­treenejä, vaan kävely on riittävää ja tehokasta liikuntaa, kunhan se on säännöllistä. Esimerkiksi tunnin kävely viitenä päivänä viikossa vaikuttaa jo positiivisesti, jos arvot ovat koholla. Paras tulos saadaan yhdessä ruokavaliomuutosten kanssa.

Lue myös: Kotiliesi.fi: Miksi paino nousee keski-iässä? Lääkäri listaa 4 syytä ja paljastaa lempeät keinot, joilla painonnousun saa kuriin

X