Ruokajutut

Parasta banaanista: banaanipannarit, herkkusmoothie ja banaanituorepuuro

Banaani antaa virtaa aamuun raikkaissa smoothieissa sekä tuorepuurossa. Banaanilla höystetyt herkulliset pannarit ovat erinomaista iltaruokaa myös unettomuudesta kärsiville.
16.4.2018 Teksti: Leena Kalliokoski Kuvat: Otavamedia

Banaani hurmaa makunsa lisäksi monipuolisuudellaan. Se sisältää paljon kaliumia, joka on tärkeä hivenaine lihasten ja hermoston toiminnalle. Lisäksi banaanista saa hiilihydraatteja, monia kivennäisaineita ja vitamiineja.

Banaanista potkua päivään

Banaani tuo aamiaissmoothieen energiaa, jonka avulla nälkä pysyy loitolla pitkään. Banaani antaa smoothieen kermaisen rakenteen ja sopivasti makeutta. Mitä kypsempi banaani, sitä maukkaampi lopputulos.

Pyöräytä tehosekoittimessa banaanin kanssa esimerkiksi mangoa, muita hedelmiä tai marjoja. Yrteistä ja banaanista saat vaihtelua perinteiseen smoothieen. Banaanista, avokadosta ja mansikoista syntyy herkullinen ja täyteläinen aamun aloitus.

mango-banaanismoothie

Reseptit:

mango-banaanismoothie
yrtti-banaanismoothie
avokado-mansikkasmoothie 
vaaleanpunainen smoothie jogurtista, vadelmista ja banaanista

Tuorepuuro valmistuu itsekseen

Tuorepuuro on aamukiireiden pelastus. Puuro laitetaan jo illalla jääkaappiin ja sen annetaan annetaan tekeytyä kylmässä yön yli.

Mehevä tuorepuuro saa makua manteleista, purutuntumaa auringonkukan- ja kurpitsansiemenistä ja pehmeyttä jogurtista. Lisää kaurahiutale-leseseosta, siemeniä ja paloiteltuja manteleita jogurttiin.

Puuroa voi tarvittaessa ohentaa aamulla jogurtilla tai mantelimaidolla. Höystä puuroherkku vielä banaanisivuilla, marjoilla sekä manteleilla ja ravitseva aamiainen on valmis. Jos et ehdi nauttia puuroa aamulla kotona, nappaa se mukaan evääksi.

mantelinen tuorepuuro

Resepti:
mantelinen tuorepuuro

Banaanipannareilla hyvään uneen

Monipuolinen ruokavalio ja säännölliset ateriat auttavat saamaan hyvät unet. Banaani on hyvä myöhäisillan herkku, sillä se sisältää nukahtamisessa auttavaa tryptofaania. Unohda maito ja keksit, tee vaihteeksi banaanipannareita.

Voit muussata banaanit kvinoasuurimoista ja hiivaleipäjauhoista tehdyn pannaritaikinan joukkoon tai nauttia perinteisemmät pannarit vaahterasiirapin ja banaaniviipaleiden kanssa.

Ravitsemusasiantuntija Hanna Skytän helpot riisi-banaanipannarit tehdään keitetystä puuroriisistä, kananmunista, banaanista, riisijauhoista ja manteli- tai kookosmaidosta. Ainekset pyöräytetään tehosekoittimessa tasaiseksi taikinaksi ja paistetaan lettujen tapaan pannulla. Riisi-banaanipannarit voi maustaa kardemummalla, kanelilla tai vaniljajauheella.

vaahterasiirappi-banaanipannarit

Reseptit:
vaahterasiirappi-banaanipannarit 
riisi-banaanipannarit

Kokeile myös näitä banaaniherkkujen reseptejä:

rawnola-aamiaiskulho

Rawnola-aamiaiskulho 
Banaania kookosmaidossa
Banaani-mysliletut
Banaani-kikhernejuoma

Kommentit (0)

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *