Liikunta

Uskallatko haastaa itsesi ja oman kehosi? Listasimme 12 tehokasta treeniohjelmaa

Kyllästyttääkö sama vanha treeni? Tai kaipaatko vinkkejä uuden liikuntalajin löytämiseen? Kuntohaaste antaa harjoittelulle suuntaa, ja sitä on myös helppo seurata. Listasimme 12 erilaista treeniohjelmaa, joista voit valita tavoitteidesi mukaan itsellesi sopivimman.
29.1.2019 Teksti: Roosa Roivainen Kuvat: iStock

Kuntohaaste on hyvä tapa aloittaa liikuntaharrastus esimerkiksi pitkän tauon jälkeen. Haastetta ei tarvitse suorittaa ryppyotsaisesti, tärkeintä on löytää itselleen sopiva muoto ja tapa liikkua.

Näillä vinkeillä alkuun

Mietityttääkö oma kuntotaso? Etkö ole aivan varma, mistä kannattaisi aloittaa? Etsitkö vielä omaa liikuntalajiasi? Näillä vinkeillä pääset alkuun.

Kohota kuntoa kävellen, juosten tai kuntopiirin avulla

Kävely on oiva laji liikuntaharrastusta aloittelevalle. Samalla nautit raittiista ulkoilmasta. Ota kuntohaaste osaksi arkea.

Jos monimutkaiset lihaskuntoharjoitteet tuntuvat alkuun haastavilta, aloita kuntohaaste lempeämmin, esimerkiksi kävelemällä. Alla olevat kolme haastetta kohottavat kuntoa ja ovat helposti toteutettavia.

Lihaksiin voimaa

Puhtia päivään? Lihaskuntotreeni vahvistaa kehoa ja nopeuttaa aineenvaihduntaa.

Vahvat lihakset auttavat jaksamaan arjessa ja säästävät myös turhilta kivuilta. Valitse koko kroppaa harjoittava ohjelma tai vaihtoehtoisesti keskity tiettyyn lihasryhmään

Polta rasvaa tehokkaasti

Aerobinen liikunta on hyvä keino rasvanpolttoon, mutta muista yhdistää harjoitteluun myös lihaskuntoa.

Aineenvaihdunta vilkkaaksi ja rasva palaamaan. Jos tavoitteenasi on painonpudottaminen sekä ylimääräisten senttien leikkaaminen vyötäröltä, näistä treenivinkeistä ja -ohjelmista saat apua.

Lue myös

Suosittelemme